keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Stanilandin kysymys (ja vastaus!)

 Helen Staniland kysyi:

“Do you believe that male-bodied people with a penis should have the right to undress in front of women and young girls?”

Hieman siistimpi versio kysymyksestä kuuluu:

"Do you believe that male-sexed people should have the right to undress and shower in a communal changing room with teenage girls?"

Tästä kysymyksestä on tullut "The Staniland Question", jota myös suomenkielisissä sukupuolikriittisissä keskusteluissa tuodaan esiin. Olen nähnyt sitä useasti mm. Vauva.fi:n keskusteluissa, ja tuoreehko kriittinen blogi "Femina non grata" (se joka "vain kysyy asiallisia kysymyksiä")  esittää saman kysymyksen, hieman eri tavalla muotoiltuna. Se tosin esitetään yleensä ilman Helen Stanilandin nimeä, mikä on toki ymmärrettävää. Moni muukin kysymystä pohtii, vaikka ei olisi koskaan Helenistä kuullutkaan. Helen sai bannit Twitteristä kysymyksen takia.

Helen Staniland esittelee itsensä Fair Play For Women* -sivustolla sanakääntein, jotka kuulostavat hyvin tutuilta. Olen lukenut ne suomeksi sukupuolikriittisissä keskusteluketjuissa moneen kertaan. Hän kertoo omasta "peak trans" -kokemuksestaan ja älykkäistä feministeistä, joiden sanomisissa on järkeä. Hän irtisanoutuu transfobiasta ja väittää transaktivismin olevan misogyniaa eli naisvihaa, ja homofobiaakin vielä. Hän toistaa tarinaa siitä, että naisten, joiden on aina patriarkaatin vallan alla pitänyt väistyä ja olla kilttejä, pitää nyt alistua transaktivismille, ja että se on väärin. Naisten oikeudet ja transihmisten oikeudet hän näkee toisilleen vastakkaisina, toisensa pois sulkevina.

*Fair Play For Women on brittiläinen kampanjointiryhmä, joka lobbaa sikäläisiä translakeja vastaan ("defends sex-based-rights"), ja mm. voitti vastikään oikeusjutun maan hallitusta vastaan ns. census-kysymyksessä. Census on brittiläinen väestönlaskentamenetelmä, kysely joka jokaisen kansalaisen pitäisi täyttää. Hallitus oli ohjeistanut transsukupuolisia ihmisiä vastaamaan kyselyyn sukupuolen osalta itsemäärittelyn mukaan. Nyt ohjeistus on muutettu niin, että sukupuolikysymykseen on vastattava juridisen sukupuolen mukaan.

Takaisin Stanilandin kysymykseen. Miten vastata kysymykseen, joka lähtee ihan väärästä päästä? No, yritetään.

Rebecca Gellman lähestyy asiaa termin "bigotry" kautta. (Tähän väliin ensin kuitenkin omaa termipohdintaa: Bigotry suomennetaan kiihkoiluksi tai fanaattisuudeksi. Minä miellän sen lähinnä ennakkoluulojen vankina olemiseksi tai aktiivisen syrjinnän kannattamiseksi. Sanat bigot ja bigotry ovat laajalti käytettyjä transteemaisissa keskusteluissa, ja olen yrittänyt keksiä niille hyvää suomennosta jo pitkään. En ole vielä keksinyt, joten mennään kiihkoilulla ja fanaattisuudella.) 

Rebecca esittelee fanaattisuuden viisi astetta: 

1. Hyväksyminen (fanaattisuus on täysin hyväksyttyä, kukaan ei pidä sitä pahana)

2. Tunnustaminen (tunnustetaan, että fanaattisuus ei ole ok, mutta sitä ei aktiivisesti pyritä torjumaan)

3. Älykkyys (fanaattisuus ei ole ok, mutta jos argumentit muotoillaan näyttämään aidolta huolelta, kukaan ei vaadi siitä vastuuseen)

4. Hylkääminen (fanaattisuus ei ole hyväksyttyä missään, mutta silti on pieniä ryhmiä, jotka sitä harrastavat, koska lait ovat liian heikkoja, tai yhteiskunta ei välitä tarpeeksi)

5. Eliminointi (fanaattisuutta ei ilmene missään muodossa)

Rebeccan mielestä (hän on britti) rasismi ja seksismi ovat saavuttaneet vaiheen 4, eli ne ovat laajasti hylättyjä tapoja toimia, mutta silti on olemassa ihmisiä, jotka käyttäytyvät rasistisesti tai seksistisesti. Transfobia sen sijaan on Rebeccan määritelmän mukaan vaiheessa 3, eli älykkäillä argumenteilla voi ilmaista transfobiaa ilman, että se heti tuomitaan transfobiaksi. Varsinkin, jos ei ole perehtynyt aiheeseen, Stanilandin kysymys ei vaikuta transfobiselta, vaan osoittaa "aitoa huolta" naisten ja tyttöjen oikeuksista. Jos tällainen argumentti tuomitaan transfobiaksi, tuomitsijalta kysytään, eikö hän ole valmis avoimeen ja rehelliseen keskusteluun. (Suoraan kysymykseen kaivataan suoraa vastausta, paitsi että kysymys ei ole lainkaan suora tai rehellinen.)

Stanilandin kysymys on kompakysymys samaan tapaan kuin "Joko olet lopettanut vaimosi lyömisen?" - siihen ei voi vastata kyllä tai ei astumatta ansaan.

Oikea "vastaus" kysymykseen on, että kenelläkään ei ole oikeutta riisuutua kenenkään läsnä ollessa, ei laillisesti eikä moraalisesti. Sen sijaan on kyse sosiaalisista säännöistä, jotka jokainen ymmärtää, ja jotka voidaan kyseenalaistaa ja sopia toisin. Kun menet pukuhuoneeseen, tiedät, että siellä riisuudutaan alasti toisten nähden. Tämä on yhteinen sosiaalinen sääntö, ja se voidaan siis kyseenalaistaa ja sopia toisin.

Britanniassa tasa-arvolaki (Equality Act) kieltää syrjinnän sukupuolen perusteella. Se aiheuttaa haasteita yhteiskunnalle, sillä on olemassa tilanteita, joissa sukupuolen perusteella syrjintää tosiasiallisesti tapahtuu. Tämän vuoksi laissa on myönnetty erivapauksia tiettyihin tilanteisiin, ja ne koskevat palvelun tuottajia. Palvelun tuottajat saavat käyttää omaa harkintaa niiden suhteen - kyse ei siis ole sukupuoleen liitetyistä oikeuksista (sex-based rights), vaan palvelun tarjoajan harkinnasta. Esimerkiksi kuntosali tai uimahalli voi tällöin lain puitteissa tarjota unisex-tiloja tai sukupuolitettuja tiloja tai erillisiä koppeja tai kaikkia näitä. Palvelun tarjoaja ei voi kieltää transnaisia käyttämästä naisten tiloja - se olisi lainvastaista.

Rebecca kirjoittaa, miten Britannian tasa-arvolaki määrittelee transsukupuoliset:

"When it comes to transgender people, the act uses slightly fuzzy language. It define “Gender Reassignment” as a protected class, defined as “anyone who has undergone, is undergoing, or proposes to undergo a process of gender reassignment”. This is taken to include social transition, and thus does not require medical treatment.

Latterly, it describes that under the exemptions on the basis of sex, transgender people are to be treated as having the sex of their acquired gender, “except as a proportionate means of achieving a legitimate aim”. While many in the Gender Critical movement consider “I don’t wanna” as legitimate, it has been confirmed by Queen’s Counsel that this is not a valid argument."

Laillinen peruste poiketa tasa-arvolain kieltämästä syrjinnästä on esim. miehen tekemän väkivaltaisen rikoksen uhriksi joutuneella, jos hänelle ollaan tekemässä ruumiintarkastus ja sen on suorittamassa mies tai henkilö, jonka uhri kokee mieheksi. Tällöin hänellä on laillinen peruste vaatia naishenkilö suorittamaan ruumiintarkastus. Laillinen peruste ei ole se, että ei pidä transihmisistä tai ei halua heitä samoihin tiloihin.

Suomen tasa-arvolaki toimii hyvin pitkälle samalla tavalla: 

Tämän lain tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.
Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan tässä laissa henkilön kokemusta omasta sukupuolestaan.

Sukupuolen ilmaisulla tarkoitetaan tässä laissa sukupuolen tuomista esiin pukeutumisella, käytöksellä tai muulla vastaavalla tavalla.

Mitä tässä laissa säädetään sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvasta syrjinnästä, sovelletaan vastaavasti syrjintään, joka perustuu siihen, että henkilön fyysiset sukupuolta määrittävät ominaisuudet eivät ole yksiselitteisesti naisen tai miehen.

Syrjinnän kielto

Välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen perusteella on kielletty.

Välittömällä sukupuoleen perustuvalla syrjinnällä tarkoitetaan tässä laissa:

1) naisten ja miesten asettamista eri asemaan sukupuolen perusteella;

2) eri asemaan asettamista raskaudesta tai synnytyksestä johtuvasta syystä;

3) eri asemaan asettamista sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella.

Välillisellä sukupuoleen perustuvalla syrjinnällä tarkoitetaan tässä laissa:

1) eri asemaan asettamista sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun nähden neutraalilta vaikuttavan säännöksen, perusteen tai käytännön nojalla, jos menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti joutua epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella;

2) eri asemaan asettamista vanhemmuuden tai perheenhuoltovelvollisuuden perusteella.

Edellä 3 momentissa tarkoitettu menettely ei kuitenkaan ole syrjintää, jos sillä pyritään hyväksyttävään tavoitteeseen ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden.

Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

Seksuaalista häirintää ja häirintää sukupuolen perusteella samoin kuin käskyä tai ohjetta harjoittaa sukupuoleen perustuvaa syrjintää on pidettävä tässä laissa tarkoitettuna syrjintänä.

Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan tässä laissa sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.

Sukupuoleen perustuvalla häirinnällä tarkoitetaan tässä laissa henkilön sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää ei-toivottua käytöstä, joka ei ole luonteeltaan seksuaalista ja jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan tämän henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja jolla luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri. 

Rebecca kirjoittaa, että myös cisnaiset syyllistyvät seksuaaliseen häirintään, joten argumentti "kaikki miesten taholta seksuaalista häirintää kokeneet tuntevat suurta epämukavuutta, jos kromosomeiltaan miehet pääsevät naisten tiloihin" on epäreilu niitä kohtaan, jotka ovat kohdanneet seksuaalista häirintää niiden taholta, joilla on naisten kromosomit.

Mikäli Staniland ja hänen kaltaisensa haluaisivat ratkaista tämän ongelman, he kampanjoisivat erillisten pukukoppien puolesta ja lobbaisivat apurahoja niiden rakentamiseen. Tällaista toimintaa heiltä ei ole nähty, sen sijaan he keskittyvät "huolestuneiden kysymysten" esittämiseen ja transsukupuolisten haukkumiseen ja mustamaalaamiseen. 100% fanaattista kiihkoilua ja transfobiaa.

Lopuksi Rebecca kiinnittää huomiota kysymyksessä käytettyihin sanoihin. Alussa kuvaillaan selkeästi miestä, ei transnaista. Kiinnitetään huomio penikseen ja "miesruumiiseen". Kysymyksen loppuosassa naiset on kuitenkin kuvailtu ilman genitaalisanoja. Miehekkäät, penikselliset miesruumiit vastaan haavoittuvat naiset. 

Stanilandin kysymys ei siis todellakaan ole kutsu avoimeen, rehelliseen keskusteluun, vaan se on transnaisia vastaan suunnattu vihamielinen väite, jolla ei ole minkäänlaista perustaa todellisuudessa. Stanilandin kysymys syyttää kokonaista ihmisryhmää kauhistuttavista teoista ja vaatii saada tietää, miksi muu yhteiskunta ei ole siinä mukana. Se on siis kysymys, johon ei tarvitse vastata.


8 kommenttia:

  1. "Mikäli Staniland ja hänen kaltaisensa haluaisivat ratkaista tämän ongelman, he kampanjoisivat erillisten pukukoppien puolesta ja lobbaisivat apurahoja niiden rakentamiseen. Tällaista toimintaa heiltä ei ole nähty, sen sijaan he keskittyvät "huolestuneiden kysymysten" esittämiseen ja transsukupuolisten haukkumiseen ja mustamaalaamiseen. 100% fanaattista kiihkoilua ja transfobiaa."

    Minä olen ehdottanut, että naisten ja miesten tilojen lisäksi voisi olla yksittäisiä unisex-koppeja, joita voisivat käyttää transsukupuolisten lisäksi myös sellaiset ihmiset, joilla on jotain erityistarpeita. Tiedän varsin hyvin, että monet transsukupuoliset kokevat ahdistusta sukupuolitetuista tiloista ja transprosessi tapahtuu sen verran hitaasti, että transhenkilö voi olla sellaisessa tilanteessa, ettei hän olemuksensa puolesta sovi kummallekaan puolelle.

    Toteat osiossa "Blogeja, joita seuraan" , että minulla on blogissani terffimäisiä sloganeja. Haluaisin tietää, mitä tarkoitat tällä? Minulla on blogissani mahdollisuus kommentointiin, julkaisen kaikki kommentit, lukuun ottamatta selkeästi täysin asiattomia ja jonkun yksityisyyttä loukkaavia kommentteja. Minulle on mahdollista laittaa myös sähköpostia, osoite löytyy blogistani.

    Minä en muuten ole radikaalifemimisti, joten minun kutsuminen terffimäiseksi ontuu hyvin pahasti. Jos juttujani lukee tarkasti, olen puolustanut transnaisia.

    Ylipäätään kannattaa pitää mielessä, että transporukka ei ole mikään yhteneväinen mielipiteiltään. Minä en ole näkemyksiltäni mikään yksittäistapaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Olemme siis samaa mieltä pukuhuonekysymyksestä.

      Ja kiitos kysymyksestä. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, poistaisinko koko "Blogeja joita seuraan" -sivun, koska se ei näytä palvelevan tarkoitustaan, minkä sinunkin kommenttisi osoittaa. Huomasin, että Vauva.fi:n keskusteluketjussa joku oli melko pian bongannut, että olin vaihtanut tuolla sivulla blogisi kuvausta. Aiemmin suosittelin blogiasi, koska pidän siitä ja minusta näkökulmasi on arvokas.
      Tarkoitan "terffimäisillä sloganeilla" esimerkiksi näitä (suoria lainauksia blogistasi):
      "Olen kuullut sanonnan, että translapsi on vähän kuin vegaani kissa. Toisin sanoen lapsen vanhemmat ovat myötävaikuttaneet siihen, että lapsi transioituu sosiaalisesti sen sijaan, että olisi muuten sukupuoleltaan epätyypillinen lapsi."
      "Jos lapsen annetaan edes sosiaalisesti transioitua, emme tiedä, olisiko kyseinen lapsi voinut kasvaa ulos sukupuoliristiriidasta. Monet sanovat tosin, että pelkkä sosiaalinen transitio mahdollistaa mielen muuttumisen. Vaikka tämä onkin teoriassa totta, niin epäilen, kehtaako lapsi tai nuori myöntää olleensa väärässä, jos sosiaalisen transition tielle on jo lähdetty."
      Nämä ovat mielestäni terffimäisiä näkökulmia. Tein päätöksen muuttaa suositustani vain tuon yhden kirjoituksen perusteella, sen myönnän, ja olen valmis harkitsemaan sitä uudestaan. Toisaalta, saatan myös poistaa koko sivun.

      Poista
    2. Jatkan vastaustani - päätin muokata Blogeja joita seuraan -sivua hieman. Nyt en suosittele mitään, luettelen vain blogeja, ja joidenkin perässä on sisältövaroituksia. Sinun blogistasi poistin sisältövaroituksen harkinnan pohjalta.

      Poista
    3. Ymmärrän, että nuo kohdat voi tulkita sillä tavalla, että panettelisin vanhempia. Se ei ollut tarkoitukseni. Vegaani kissa-vertauksen olen kuullut kyllä muualta, sen voin myöntää. Mainittakoon, että minulla on melko musta huumorintaju.

      Todellisuudessa uskon, että suurin osa vanhemmista haluaa lapsensa parasta. Tiedän, että jos on sukupuoliristiriidasta kärsivä lapsi, niin vanhemmat eivät ole mitenkään helpossa tilanteessa.

      En myöskään tarkoittanut tietoista myötävaikuttamista, en siis pidä todennäköisenä, että kukaan vanhempi (ainakaan toivottavasti) tahallaan haluaisi tehdä sukupuoliepätyypillisestä lapsesta translasta. Tarkoitin lähinnä tilannetta, että jos vanhemmat vetävät transsukupuolisuudesta mutkat suoriksi, jolloin lapsi ei saisi realistista käsitystä transsukupuolisuudesta, saati mahdollisista myöhemmistä transhoidoista.

      Poista
  2. Siis mikä oli vastauksesi tuohon alkuperäiseen twiitattuun kysymykseen? Kyllä vai ei? Miksei tähän voi vaan vastata, ihan käytännön maailman näkökulmasta? Tekstisi on älyttömän pitkä, ihan suhteettoman pitkä yksinkertaiseen kysymykseen verrattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tai ei - vastausta tähän en voi antaa. Mikäli tämä ei vielä selvinnyt, kannattaa lukea teksti uudestaan.

      Poista
  3. Eli jos mieskehoinen cismies kävelee naisten suihkutilaan, onko hänen läsnäolonsa siellä vain hyväksyttävä? Vaikuttaako tähän se, että mies muuttaisi sukupuolensa juridisesti naiseksi? Onko kysymys merkityksetön, koska naisten ja miesten jakaminen eri intiimitiloihin on vain sosiaalinen sääntö eikä laki? Kuka tahansa saa tulla tirkistelemään naisten kehoja suihkuun, eikä tätä voi tai saa kieltää, koska se on vain vähäpätöinen sosiaalinen sääntö eikä laki? Jos et tarkoita tätä, niin selittäisitkö mahdollisimman lyhyesti ja yksinkertaisesti että mitä sitten käytännössä tarkoitat. Kuinka mieskehoisiin naisten suihkutiloissa käytännössä tulisi suhtautua? Kuka tahansa mies voi siis tulla naisten suihkuun ja kuitata koko asian toteamalla "olen nainen", ja sillä hyvä? Vai voiko tähän puuttua? Onko se transfobiaa, jos kyseenalaistaa henkilön sukupuolen ja motiivit?

    Entä jos joudun vankilaan ja minulle tehdään ruumiintarkastus. Sitä tekevä henkilö on peniksellinen ja muutenkin mieskehoinen, mutta juridisesti hän on muuttanut sukupuolensa naiseksi, eli yhteiskunnan tulee olettaa ja uskoa kyseenalaistamatta hänen identifioituvan naiseksi. Onko minulla oikeus saada ruumiintarkastuksen tekijäksi tämän henkilön sijasta biologinen nainen? Jos ei, niin etkö näe tässä ristiriitaa?


    Miten estetään omailmoituksen väärinkäyttö ja muita (erityisesti naisvartaloisia) vahingoittava toiminta, jos sallitaan sukupuolen itseidentifikaatio ja juridinen muutos omailmoituksella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän on tulossa vastaus, oma blogiteksti, kunhan ehdin kirjoittaa sen.

      Poista

Kommentoi harkiten, kiitos!