lauantai 18. toukokuuta 2019

Sannikka & Ukkola: Kun nuori pohtii sukupuoltaan

(EDIT: muokattu muutama lause selkeämmäksi ja lisätty pari lausetta.)

Eilen Yle lähetti ohjelman "Sannikka & Ukkola: Kun nuori pohtii sukupuoltaan". Se löytyy myös Yle Areenasta. Ohjelmassa vieraana keskustelivat Musta Orkidea -blogisti Sametti, trans-taustainen nainen Julia Suikki ja Tays:n nuorisopsykiatrian vastuualueen yilääkäri Riittakerttu Kaltiala.

Sannikka & Ukkola -ohjelma on tunnettu siitä, että se tuo "ääripäät" keskustelemaan keskenään. Ennen lähetystä Twitterissä moni sukupuolivähemmistöjen edustaja oli sitä mieltä, että lähtökohta on epätasa-arvoinen, kun laitetaan vastakkain transhoitoja katuva ja transsukupuolisia kriittisesti hoitava lääkäri sekä trans-taustainen. Minun mielestäni ohjelma onnistui kuitenkin olemaan yllättävän tasapuolinen. Toimittaja Ukkola on tunnettu perussuomalaisista mielipiteistään, mutta tässä hän ei tuonut niitä esiin.

Joitakin huomioita ohjelmasta:

Sametti kertoi, ettei ollut koskaan kuullut katujista. Hämmentävää. Meille kerrottiin heti ensimmäisellä transpoli-käynnillä, että katujia on, ja prosessi on sen vuoksi hyvin pitkä ja perusteellinen. Sametti kertoi myös, että löysi netistä katujia ja alkoi peilata itseään heihin, ja löysi itsestään samoja piirteitä kuin heistä. Sosiaalista tartuntaa kenties? [sarkasmia] Myöhemmin hän täsmensi, että katujista sanottiin vain, että heitä on tosi vähän, mutta hän itse ymmärsi myöhemmin, että sen luvun takana on ihmiskohtaloita, ja että heitä on paljon.

Sametti kertoi, ettei hänellä ollut roolimallia jätkämäiselle naiselle. Kuitenkin myöhemmin lähetyksessä hän sanoi, että hänen isänsä äiti oli poikatyttö, joka ajoi rallia ja metsästi. Ehkä hän tarkoitti, ettei oman ikäisiään roolimalleja. Koulussa hän oli kertomansa mukaan yksinäinen friikki ja se aiheutti ongelmia.

Sametin mukaan testosteronia ei saa vain ostamalla, vaan että se on reseptilääke. Luin hiljattain kirjan suomalaisesta pesäpallon pelaajasta Paula Salorannasta (nykyään Alexander), joka osti ulkomailta netin kautta testosteronia omin päin ennen mitään diagnooseja. (Kirjan nimi on Rohkeudesta olla minä) Sametti kertoi huomanneensa ulkomailla, kun eli ilman testosteronia, että testosteroni oli katkaissut yhteyden hänen tunteisiinsa. Olen lukenut testosteronin käytön vaikutuksista, ja siellä kyllä kerrotaan, että tunteellisuus vähenee. Sametti on älykäs ja lukee paljon, mutta tätä tietoa hänellä ei ollut? Outoa. Ehkä hän ei vain ollut sisäistänyt asiaa.

Homoseksuaalisuuden yhteys transsukupuolisuuteen oli sekin Sametilta "pimennossa". Tämäkin kerrotaan nykyään transpolilla kyllä. Ainakin meille kerrottiin heti ensimmäisellä käynnillä. Myös nuorta kehotettiin pohtimaan, olisiko hän sittenkin lesbo, eikä transsukupuolinen. Joten huoli pois, Sametti. Transpolit lienevät nykyään erilaisia kuin silloin, kun sinä olit ensimmäisessä prosessissasi.

Julia kertoi tunteneensa aina olleensa se mikä nyt on, eli nainen. Elämä alkoi vasta sukupuolen korjauksesta. Lapsena häntä tutkittiin paljon ja hän kävi murrosikäisenä terapiassa. Julia antoi ymmärtää, että hänen transsukupuolisuuttaan ei oikeastaan ymmärretty.

Riittakerttu kertoi, että katujien osuus tulee lisääntymään kun hoitoihin hakeutuvien määrä on kasvanut. Riittakerttu totesi, että nuoruuteen kuuluu identiteetin hakeminen, ja että hän on huolissaan että hoitoihin lähdetään liian nopeasti, koska tämä aika kannustaa etenemään hoitoihin. No enpä nyt tiedä, kannustaako. Ehkä. Juliakin tätä kysyi, että mikäs juttu tämä nyt on. Hän tietää, mikä kärsimys transsukupuolisuus voi olla. Hän sanoi, että transsukupuolisuus oli suunnilleen pahinta mitä voi olla, ihan absurdi ajatus, silloin kun hän oli nuori. Miten kukaan voi kannustaa sellaiseen?

Olen sitä mieltä, että transpolille hakeutuminen on tärkeää, että nuori saa tunteen siitä, että asiaa tutkitaan. Prosessin aikana asiantuntijoiden pitää osata sitten seuloa "oikeat" tapaukset vääristä hälytyksistä. Riittakertun mukaan transpolille tulevat nuoret monesti kärsivät erilaisista mielenterveyden ongelmista, ja ajattelevat, että sukupuolen korjaus hoitaisi nämä ongelmat. Näin sitten varmaan on, kun asiantuntija näin sanoo, mutta en usko, että meidän tapauksessamme kyse olisi tästä.

Minkälaista tukea sukupuoltaan pohtiva nuori tarvitsee, ohjelmassa kysyttiin. Riittakertun mielestä ahdistukseen kannattaa hakea apua. Esimerkiksi koulussa voi kääntyä kuraattorin puoleen ja vakavammissa tapauksissa nuorisopsykiatrian puoleen. Vanhemmille hän sanoi, että pitää olla valmis keskustelemaan. Olen samaa mieltä, ja kuraattorikontakti onkin meillä tiivis. Se nyt vaan ei yksistään riitä, meidän tapauksessamme.

Riittakerttu vähätteli Julian kokemuksia sanoessaan, että kuulostaa siltä, että hänen tapauksessaan ei ollut suurta huolta että miten käy, koska hänen kokemuksensa oli niin selkeä. Julia onneksi sai sanoa, että hän olisi hyötynyt aikaisemmista hoidoista, koska murrosiän tuomat keholliset muutokset aiheuttivat sen pahimman dysforian sekä peruuttamattomia kehollisia muutoksia, jotka olisivat olleet vältettävissä aikaisemmilla hoidoilla.

Sametin mielestä koko aihetta pitäisi tutkia lisää. Olen samaa mieltä. Tuskin kukaan on eri mieltä. Hänen ehdottamansa psykoterapia dysforian hoitoon tuli heti Julian tyrmäämäksi, koska hän on itse kokenut eheytysterapiaa, joka ei toimi. Sametti täsmensi, että transsukupuolisuus pitää määritellä tarkemmin, ja että hänen ehdottamallaan terapialla ei ole tarkoitus muuttaa identiteettiä, vaan neutraalisti auttaa ihmistä löytämään oma identiteettinsä. En ole psykiatrian asiantuntija, mutta minusta se kuulostaa oikein hyvältä hoidolta niille, joille se sopii. Eli niille, jotka siis eivät ole transsukupuolisia, tai ovat autettavissa muilla keinoin kuin trans-hoidoilla. Tutkimusten avulla pitää oppia löytämään ne ihmiset, joita "dysforia-terapia" auttaa, ja ne, jotka tarvitsevat trans-hoitoja. Transsukupuolisuus on ihan olemassa oleva ilmiö, jota pelkkä identiteettiterapia ei hoida, ja Sametti taitaa olla (blogin perusteella) eri mieltä tästä, vaikka hän istui ihan elävän esimerkin vieressä. (Tarkoitan siis sitä, että hän julistaa transsukupuolisuuden olevan mielenhäiriö.)

Sametin käsitys siitä, että transsukupuolinen ajattelee, että hänen täytyy korjata sukupuolensa, jotta hän voi olla sellainen persoona kuin hän on, on minusta hieman väärä. En usko, että transsukupuoliset ajattelevat näin, ainakaan kaikki. Transsukupuolinen kokee olevansa muuta sukupuolta kuin miltä hän näyttää, ja hänen on muutettava kehoaan ja ulkonäköään, jotta tulisi muiden ihmisten taholta kohdatuksi sellaisena, kuin hän itse kokee olevansa. Tuo on minusta tarkempi. Minä ainakin olen molemmille lapsilleni sanonut, että he voivat olla aivan sellaisia persoonia kuin ovat, herkkä poika tai puissa kiipeilevä tyttö, sukupuolen ei pidä ohjata persoonaa. Varmaan suurin osa vanhemmista toimii näin.

Riittakertun mielestä kaikki suunnat tulisi pitää auki. Totta kai, olen samaa mieltä. Mutta siitä en ole samaa mieltä, että vanhempi jotenkin painostaisi sukupuoltaan pohtivaa nuortaan päättämään, kuten Riittakerttu ohjelmassa sanoi. Kuulostaa oudolta ja epätodelta. Riittakertusta on pelottavaa, että Sametti oli selkeä tapaus ja eli miehenä vuosia ilman katumusta, mutta on silti päätynyt detransitioitumaan. No, onhan siitä syytä olla huolissaan. Mikä on lääkärin vastuu ja mikä on ihmisen oma vastuu?

Riittakerttu puhui hieman väärin, kun hän sanoi, ettei nuorten hormonihoidoista ole juurikaan tutkimusta. Kyllähän on, koska samaa lääkitystä käytetään jarruttamaan liian aikaisin alkanutta murrosikää.  Sitä on käytetty jo useita vuosikymmeniä ja se on hyvin tutkittu. En ole asiantuntija, mutta todennäköisesti Riittakerttu tarkoittaa nyt sitä, että lääkityksen käyttöä nimenomaan transhoitoihin ei ole tutkittu riittävästi. Toimiiko sama lääke eri tavalla, jos sitä käytetään hieman eri tarkoitukseen? En tiedä. (EDIT: itse puhuin tässä blokkerihoidoista, mutta nyt tajusin, että ehkä Riittakerttu tarkoitti sukupuolihormoneja.)

Julia ehdotti homo- ja transfobian hälventämiseksi lisää esikuvia, joihin voi samaistua: erilaisia sukupuolia ja niiden ilmaisua. Julian mielestä sukupuolen on oltava jokaisen itse määritettävissä ja sille on saatava tukea, että ihminen voi olla juuri sellainen kuin kokee olevansa. Ihmisen omaa kokemusta ei saa mitätöidä. Julia ehdotti myös seksuaalikasvatusta jo varhaiskasvatuksessa. Olen täysin samaa mieltä.

Sametti ehdotti homofobian (hän jätti pois transfobian, miksi?) lieventämiseksi lisää tutkimusta transsukupuolisuudesta ja homoudesta. Sametin mielestä on tärkeää erottaa biologinen todellisuus identiteetistä. Pojalle, joka leikkii mekkoleikkejä, pitäisi sanoa, että hän on poika, mutta saa leikkiä mekoilla. Minusta kaikki vanhemmat tekevät intuitiivisesti näin. Ei kai kukaan ryntää heti ensimmäisistä leikeistä julistamaan poikaansa tytöksi? Transsukupuoliseksi lapsensa mieltää varmasti vasta pitkään jatkuneen identiteetin ilmaisun jälkeen.

Olen lukenut monta vanhemman kirjoittamaa kuvausta pienen lapsensa poikkeavasta sukupuoli-identiteetistä. Jos esimerkiksi tytöksi identifioituva poika alkaa masentua, sulkeutua kuoreensa, ei halua leikkiä tai mennä kouluun, saa jopa fyysisiä oireita kun hänet pakotetaan menemään poikana kouluun, niin kyllä silloin vanhemman velvollisuus on ottaa lapsen kokemus todesta, eikä jankuttaa, että sinä olet poika, sinä olet poika.

29 kommenttia:

  1. Minä viittasin kommentillani biologisesta sukupuolesta siihen, että jos lapselle aletaan eritellä leikit, vaatteet ja harrastukset "poikien juttuihin" ja "tyttöjen juttuihin" niin jos hän tykkääkin sen vastakkaisen sukupuolen jutuista, niin hänen aivonsa sanovat jursk ja jo se riittää aiheuttamaan dysforian. Mitä voimakkaampaa tämä on ja mitä kauemmin kestää sitä pahempi dysforia. Tykkään tyttöjen jutuista ja haluan tehdä tyttöjen juttuja ---> olen tyttö. Sitten kun sanotaankin pojaksi ja yritetään saada tekemään poikien juttuja, joita lapsi ei halua tehdä, niin ahdistus on taattu. Sinä et ehkä erittele lapselle tyttöjen leikkejä ja poikien leikkejä, mutta moni muu kyllä erittelee. Ja vaikka kotona oltaisiinkin vapaita, niin kodin ulkopuolella, kuten koulussa, ei aina olla. Ja vaikka opettaja olisikin vapaa, niin muut lapset eivät ole. Siksi lapselle pitää tehdä selväksi biologisen sukupuolen eli fysiologisen todellisuuden, ja sukupuoliroolin ero. Ei pidä lähteä sotkemaan lapsen todellisuudentajua irrottamalla hänen fysiologinen sukupuolensa fyysisestä todellisuudesta.

    Älä koskaan unohda, että minä olen itse käynyt tuon ahdistusmyllyn läpi ja joutunut elämässäni hirveisiin ongelmiin sen vuoksi. Nykyiset kantani asioihin ovat vuosikausien tuskan, havainnoinnin ja itsereflektion tulos. Oletko mahtanut miettiä, että voisin jopa tietää, mistä puhun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja täsmennyksestä, Sametti! Minulle tyttöjen ja poikien juttujen erottelu on tosiaan aika vierasta.

      Totta kai tiedät, mistä puhut, mutta puhut kuitenkin omasta näkökulmastasi, niin kuin minäkin.

      Poista
    2. "Siksi lapselle pitää tehdä selväksi biologisen sukupuolen eli fysiologisen todellisuuden, ja sukupuoliroolin ero."

      Tottakai mutta eihän kokemus sukupuolesta ole sama asia kuin sukupuolirooli. Musta tuntuu epäuskottavalta riskiltä että lapsi yhtään vartuttuaan ajattelisi että on helpompi muuttaa sukupuolta kuin olla esim pinkistä tykkäävä poika. Ennemmin se menee niin että lapsi alkaa kiinnostua tyttöjen jutuista koska tuntee sosiaalista yhteyttä tyttöjen ryhmään, eikä päinvastoin.

      Sitäpaitsi eihän kaikki transihmiset ole sterotyyppisiä sukupuolenilmaisultaan, päinvastoin. Mä olen blogistin kanssa samaa mieltä siitä että tuskin kukaan aikuinen antaa mekoista tykkäävän pojan ymmärtää että se onkin tyttö.

      "Sametti kertoi huomanneensa ulkomailla, kun eli ilman testosteronia, että testosteroni oli katkaissut yhteyden hänen tunteisiinsa"

      Joo ja jos on transmies niin se tuntuu hyvältä ja oikealta joskin he todennäköisesti sanoo, että testosteroni tuo esim rauhallisen ja tyynen ja keskittyneen olon. (trans)naisista taas testo tuntuu juuri tunteita tukahduttavalta ja estrogeeni lisää tunneherkkyyttä ja auttaa kiinnittämään huomion yksityiskohtiin.

      Itse kanssa ihmettelen ettei Sametti ollut kuullut tuosta, tai katujista.

      Poista
  2. Minulle on oikeastaan vieläkin hämärää, että mitä sukupuoli tämän uuden määrittelyn mukaan oikeastaan on.

    Tämä Setan sivuilla annettava selvitys ei asiaa juurikaan selvennä. Tuo ei mielestäni ole edes määritelmä, vaan voisi olla luentotilaisuuden aloitus.

    "Sukupuoli on erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista koostuva jatkumo."

    Eli mitä tämä tarkoittaa? Ja mitä tarkoittaa se, että poika onkin "oikeasti tyttö"?

    Jos sukupuoli tarkoittaa tietynlaista pukeutumista, käytöstä, liikkumistapaa, tietynlaisia kiinnostuksen kohteita, harrastuksia ja ammattivalintoja, niin eivätkö nämä ole juuri niitä tiukkoja sukupuolierooleja joista piti päästä eroon?

    Ja mitä ovat "kulttuuriset ominaisuudet"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Jos sukupuoli tarkoittaa tietynlaista pukeutumista, käytöstä, liikkumistapaa, tietynlaisia kiinnostuksen kohteita, harrastuksia ja ammattivalintoja, niin eivätkö nämä ole juuri niitä tiukkoja sukupuolierooleja joista piti päästä eroon?"

      Periaatteessa joo mutta mä uskon että suurin osa ihmisistä kuitenkin aina haluaa olla tunnistettavissa mieheksi tai naiseksi, vaikka sitten ei ihan tavalliseksi.

      Tuosta luettelosta voi minkä vaan yksittäisen vaihtaa mutta jos vaihtaa kaiken niin sitten ihmiset ei ehkä tunnistakaan sukupuolta. Jos naisella on kaikki vaatteet miesten puolelta ja kampaus miehekäs (ei naisten lyhyt) eikä meikkiä jne niin kyllä häntä saatetaan luulla mieheksi, tai ainakin ollaan epävarmoja. Ja toisinpäin.

      Ja pienet lapsethan tunnistetaan pelkästään tuollaisista asioista (jos on vaatteet päällä), ei kukaan pidä viisivuotiasta lettipäätä poikana.

      Poista
    2. No, jos on kyse vain ja ainoastaan toisen ihmisten suhtautumistavasta, niin tuntuu aika pelottavalta, että sen takia pitäisi mennä tekemään keholleen radikaaleja muutoksia, jotka voivat olla vaarallisia...

      Ylipäätään se, mitä toiset ajattelevat tai millaisena sinut näkevät ei saisi olla elämää hallitseva asia, eikä sen vuoksi pitäisi minusta ottaa valtavia riskejä terveytensä suhteen.

      Ongelma on nähdäkseni tällöin itsetunnossa. Aina on paras vaihtoehto, jos pystyy hyväksymään itsensä, ja kehonsa, sellaisena kuin on.

      Pukeutua saa jokainen kuten tahtoo. Mutta aina on mahdollista, että joku näkee sinut silloin naiseksi pukeutuvana miehenä tai miehenä esiintyvänä naisena. Eikä sen sukupuolen edustajana millaisena haluaisi tulla nähdyksi.

      Joten toisten ihmisten suhtautumisen mukaan itsensä muuttaminen on loputon suo, ja voi viedä itsetuntoa yhä huonommaksi.

      Poista
    3. Sitä olen miettinyt myös onko transaktivistien tavoitteena luoda yhteiskunta, jossa sukupuolta ei enää lainkaan määritettäisi ulkonäön perusteella. Eikä myöskään syntymässä.

      Mutta jos näin ei tehtäisi, olisiko transsukupuolisuutta olemassakaan?

      Poista
    4. "jos on kyse vain ja ainoastaan toisen ihmisten suhtautumistavasta"

      Enhän mä sanonut että kyse olisi pelkästään siitä. Mutta ei pidä vähätellä sitä toisten ihmisten suhtautumista varsinkaan nuorten kohdalla joiden kehitykseen toisten suhtautuminen (hyväksyminen tai kieltäminen) erityisen paljon vaikuttaa.

      Jos ihan joka paikassa aina luullaan väärän sukupuolen edustajaksi niin eikö se veisi voimia jokaiselta. Jos aina huudettaisiin vessassa tai saunassa että pervo pois täältä, niin sitäkö pitäisi sitten loppuelämä jaksaa varsinkin jos itsekin haluaisi muuttua?

      Poista
  3. "Jos aina huudettaisiin vessassa tai saunassa että pervo pois täältä"


    -Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Eikö jokainen voi mennä samaan saunaan ja vessaan niiden kanssa, joilla on samanlaiset värkit. En ihan oikeasti ymmärrä miksi pitäisi mennä toiselle puolelle.
    Eihän niitä saunavuoroja ole jaettu identiteetin mukaan, eikä vessoja.

    Ja miten tässä asiaa auttaisi se paljon puhuttu juridisen sukupuolen muutos?

    Ja tuo toisten suhtautuminen, onko oikeasti viisasta rohkaista, varsinkaan nuoria, siihen suuntaan että vaarannetaan oma terveys, jotta toiset näkisivät sinut toisellatavalla. Ehkä.

    Nuorena itsetunto on herkkä, mutta sitä tulisi nimenomaan pyrkiä vahvistamaan, siten että on sellainen kuin on, sen näköinen kuin on, ja hyväksyy sen. Aina voi olla joku, joka ei suhtaudu kuten toivoisi, vaikka tekisi mitä.

    Ja jos käy läpi leikkaukset tai saa hormoneja, silti voi näkyä että ei ole syntynyt naiseksi tai mieheksi.

    Tällainen tie on tuhon tie.

    Ymmärrän, että joskus voi olla ainoa keino muokata keho halutun tai koetun sukupuolen mukaiseksi. Mutta ei voi tietää auttaako se vai ei. Jääkö siitä pysyvä tyytyväisyyden tila vai iskeekö ahdistus myöhemmin.

    Minua muuten kiinnostaisi vastaus tuohon edellä esittämääni kysymykseen.

    Eli jos kaikki suhtautuisivat transaktivistien tavoin siten, että sukupuolta ei voi päätellä ulkomuodosta ja biologiasta, eikä sukupuolta määritettäisi sukuelinten perusteella syntymässä, olisiko transsukupuolisuutta olemassa? Jos olisi, mitä se tällöin tarkoittaisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkö äsken sanonut että sen miten muut sinut näkevät ei saisi antaa vaikuttaa elämään? Saako toisten reaktio saunassa vaikuttaa vai ei? Varmasti keksit jonkun sellaisenkin tilanteen jossa syntyy ongelma siitä millaisena muut sinut näkee, vaikka olisi vaatteetkin päällä. (Eihän vessassakaan muiden nähden olla vähissä vaatteissa.)

      Ei se juridinen muutos tällaisiin tilanteisiin vaikuta, se on totta.

      "silti voi näkyä"

      Joskus kyllä mutta jos ei käy hoitoja niin se näkyy hyvin suurella todennäköisyydellä.

      "Eli jos kaikki suhtautuisivat transaktivistien tavoin siten"

      En tiedä mitä aktivisteja tarkoitat. Mä olen ymmärtänyt sen "älä oleta" jutun niin että, no ei pidä olettaa, eli koettaa välttää sitä että sanoo tuntemattomalle "mitä mies" tms. Se on ehkä sama kuin se että ei kannata olettaa että tummaihoinen ei osaa suomea eikä ole täältä kotoisin. Suurin osa suomalaisista on vaaleaihoisia mutta ne jotka ei ole on monet tosi kyllästyneitä siihen jos kysytään "Where are you from" ja pitää sitä ikävänä. On helppo käyttäytyä hyvin ja ottaa kielenkäytössä huomioon nekin joita on vähän.

      Mutta aika pian käy ilmi mitä sukupuolta toinen on ja sitten on ihan sallittu viitata häneen esim miehenä.

      "olisiko transsukupuolisuutta olemassa"

      Voi olla että ei samassa mielessä mutta jotkut voisi silti kärsiä kehostaan. Mutta tuohan on aika ufo ajatus koska ihmiset joka tapauksessa tulkitsee vaistomaisesti jonkun jotain sukupuolta olevaksi, vaikka osaisikin käyttäytyä niin ettei ilmaise oletustaan turhaan.

      Poista
    2. "Saako toisten reaktio saunassa vaikuttaa vai ei?"


      -Reaktio saunassa? Mitä tarkoitat? Saunassa voi syntyä reaktioita jos naisten vuorolle menee mies, selkeästi mieheltä näyttävä henkilö, tai vastaavasti miesten vuorolle naiseksi tunnistettava henkilö.

      Tällöin reaktioiden tuleekin vaikuttaa, eikä sillä ole tekemistä itsetunnon kanssa. Tai sen kanssa mitä kirjoitin toisten suhtautumistavasta. Selittäisitkö miten se sinusta siihen liittyy.

      Kokemuksensa perusteella ei pidä voida tehdä mitä tahansa, ja sitten valittaa toisten reaktioista.

      Jos olet naisen näköinen, sinut nähdään naisena, jos olet miehen näköinen sinut nähdään miehenä. Ja jos menet toisen sukupuolen saunavuorolle, toisten ihmisten reaktioiden kuuluukin vaikuttaa.

      Poista
    3. "Joskus kyllä mutta jos ei käy hoitoja niin se näkyy hyvin suurella todennäköisyydellä."


      -Ainakin saunassa se voi näkyä. Jos on saanut luvan mennä toisen sukupuolen saunavuorolle silloin muut siellä olevat todennäköisesti huomaavat tai arvaavat jos on poikkeusluvalla uimapuku päällä, että siellä on sukupuoltaan korjannut.

      Eli tässä tilanteessa jos toivoo tulevansa nähdyksi biologisena miehenä tai naisena, se ei onnistu. Ei se aina onnistu joka tapauksessa. Joten terveysriski on siihen nähden aika iso riski.

      --------
      "Voi olla että ei samassa mielessä mutta jotkut voisi silti kärsiä kehostaan. Mutta tuohan on aika ufo ajatus koska ihmiset joka tapauksessa tulkitsee vaistomaisesti jonkun jotain sukupuolta olevaksi, vaikka osaisikin käyttäytyä niin ettei ilmaise oletustaan turhaan."


      -Niin, mutta miksi? Siis miksi tulkitaan? Siksi, että kaikki nyt elossa olevat aikuiset ihmiset ovat oppineet tulkitsemaan sukupuoen ulkomuodon ja biologian peruseella.

      Mutta tästähän yritetään nyt päästä eroon ja opettaa ihmisiä, että ei pitäisi päätellä kenenkään sukupuolta ulkonäöstä ja biologiasta.

      Eikö olekaan tavoite, että tällainen "oppi" menee perille? Ja alkaa vaikuttaa yhteiskunnassa ja ihmisten ajattelutavassa. Jos tämä oppi sisäistetään yleisesti, joskus tulevaisuudessa, niin silloinhan kenenkään ei pitäisi kärsiä toisten suhtautumistavasta, ja mennä leikkauksiin.

      Vai miten?

      Eikä silloin mitään "vastaavuuttakaan" ole, koetun sukupuolen ja kehon välillä, koska yleisesti ei enää ajatella, että kehon ominaisuuksilla olisi mitään tekemistä sukupuolen kanssa.

      Eli mitä transsukupuolisuus on? Mitä se oikeasti on ja miksi se on? Määritelmässä otetaan jostain syystä aina mukaan se "syntymässä määritetty sukupuoli".

      Jos ei pidetä ongelmana, tai jos ei ole ongelma se toisten ihmisten suhtautumistapa, niin mitä jää jäljelle? Vain voimakas tarve olla kehonsa puolesta toisen näköinen. Inho omaa kehoa kohtaan.


      Voisitko muuten avata tätä Setan sivuilla esitettyä sukupuolen määritelmää. Minusta siinä ei ole oikein mitään sisältöä.

      Siis antaa esimerkin joka kohdasta, ja sen miten se liittyy sukupuoleen. Tai jos määritelmä ei mielestäsi ole osuva, niin antaa paremman määritelmän...


      "Sukupuoli on erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista koostuva jatkumo."

      Poista
    4. "Varmasti keksit jonkun sellaisenkin tilanteen jossa syntyy ongelma siitä millaisena muut sinut näkee, vaikka olisi vaatteetkin päällä."


      -Sanotaan nyt vielä, selvyyden vuoksi, että se, jos syntyy selkeästi ONGELMA, yleistä hämminkiä, epäjärjestystä ym. sen vuoksi mitä sukupuolta toiset ajattelevat, siis näkevät, sinun edustavan, on asia, jonka vuoksi on nimenomaan eri sukupuolille eri vessat ja saunavuorot.

      Tarkoitin siis tuolla, että toisten suhtautuminen ei saisi vaikuttaa, juurikin sitä, että tulee HYVÄKSYÄ se, että toiset näkevät sinut naisen/miehen näköisenä saunassa tai missä hyvänsä.
      Etkä yritä saada erioikeutta mennä miehille/naisille varattuihin tiloihin, josta todennäköisesti syntyisi niitä ongelmia.

      Eli saunatilanteessa on hyväksyttävä se, että toiset näkevät sinut naisena/miehenä, ja olla antamatta sen häiritä. Ja käyttäytyä itse ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti.


      Siksi tuo saunavuoroihin tarttumisesi ei tässä nyt oikein toiminut...

      Poista
    5. Niin eikö tossa ole sinusta mitään ristiriitaista? Pitääkö toisten ajattelun antaa vaikuttaa siihen mihin saunaan menee vai ei? Milloin toisten ajattelun ei pidä antaa vaikuttaa ja milloin pitää?

      "muut siellä olevat todennäköisesti huomaavat tai arvaavat"

      Tuleekohan se varmasti ensimmäisenä mieleen ihmisille? Toisekseen uimahallin saunassa saa pitää pyyhettä päällä eikä se ainakaan herätä mitään ihmetystä.

      "ei pitäisi päätellä kenenkään sukupuolta ulkonäöstä"

      Siis kuten koetin sanoa niin mä olen ymmärtänyt tämän niin että ei pidä olla varma kenenkään sukupuolesta. Vrt tuo kansallisuusasia. Tai se että lasten sukupuoli tosiaan tulkitaan pelkästään vaatteiden ja tukan perusteella joten eikö ole vain viisasta ettei automaattisesti tytöttele kaikkia joilla on mekko?

      Musta on täysin epärealistinen ajatus että vaikka kaikki sisäistäisi sen ettei toisen sukupuolesta voi olla varma, niin sitten kukaan ei veikkaisi ketään mieheksi tai naiseksi. Koska hyvin usein se veikkaus on oikein. Mutta pitää olla valmis myöntämään jos se ei ollutkaan. Joten en tiedä kannattaako tuollaisen utopian pohjalta alkaa kysellä jatkokysymyksiä, paitsi tietysti voi ajatusleikkinä.

      Kun puhut riskeistä niin tietysti ne otetaan huomioon. Leikkauksiin ei pääse jos tupakoi koska se lisää verenvuototaipumusta, hormoneita ei saa jos on esim korkea verenpaine jne. Miksi sanot että riskit on valtavia? Kuinka usein sattuu jotain?

      En mä tuosta setan määritelmästä tiedä kun en ole mikään Seta-tyyppi. Mutta miksi sanot että tuo olisi määritelmä kun siinä vaan kerrotaan mitä eri puolia sukupuolella on.

      Poista
    6. Vai tarkoititko Sara jotain sellaista että jos mies tykkää meikata ja pitää koruja ja muuta sterotyyppinaisellista niin sitten pitää olla sen verran itsetuntoa ettei anna toisten kommenttien vaikuttaa? Samaa mieltä suunnilleen mutta eihän sellainen tilanne liity transsukupuolisuuteen.

      Sosiaaliselta kannalta hoidot auttaa juuri sauna ja muihin tilanteisiin joista muuten seuraisi luettelemiasi asioita: ongelmia, hämminkiä, epäjärjestystä, mielipahaa jne.

      Poista
  4. "Niin eikö tossa ole sinusta mitään ristiriitaista? Pitääkö toisten ajattelun antaa vaikuttaa siihen mihin saunaan menee vai ei? Milloin toisten ajattelun ei pidä antaa vaikuttaa ja milloin pitää?"


    -No eikö se ole selvää? Toisten ajattelun ei pidä antaa vaikuttaa omaan olemiseen, elämiseen ja itsetuntoon. Saunavuorot eivät kuulu tähän osastoon lainkaan, koska niiden suhteen on olemassa järjestyssäännöt, jotta ei synny ongelmia, epäjärjestystä, hämmennystä ja kiusallisia tilanteita.

    Ja tarkoitin, edelleenkin sitä, että hyväksyy sen, että muut näkevät sinut miehenä tai naisena. Ja juuri siksi täytyy noudattaa saunavuoroja ja niihin liittyviä järjestyssääntöjä.

    Eli et kai oikeasti pidä tätä vielä jotenkin epäselvänä?


    "ei pitäisi päätellä kenenkään sukupuolta ulkonäöstä"


    "Siis kuten koetin sanoa niin mä olen ymmärtänyt tämän niin että ei pidä olla varma kenenkään sukupuolesta. Vrt tuo kansallisuusasia. Tai se että lasten sukupuoli tosiaan tulkitaan pelkästään vaatteiden ja tukan perusteella joten eikö ole vain viisasta ettei automaattisesti tytöttele kaikkia joilla on mekko?"

    -Jokainen saa pukeutua miten tahtoo. Mutta tuon edellä kirjoittamasi, ja tässä sen jälkeen kirjoittamasi välillä näen ristiriidan. Eli onko tavoite se, että ei pitäisi olettaa sukupuolta ulkomuodon ja biologian perusteella vai eikö ole?
    -----

    "Musta on täysin epärealistinen ajatus että vaikka kaikki sisäistäisi sen ettei toisen sukupuolesta voi olla varma, niin sitten kukaan ei veikkaisi ketään mieheksi tai naiseksi. Koska hyvin usein se veikkaus on oikein. Mutta pitää olla valmis myöntämään jos se ei ollutkaan. Joten en tiedä kannattaako tuollaisen utopian pohjalta alkaa kysellä jatkokysymyksiä, paitsi tietysti voi ajatusleikkinä."
    ----

    -Siis onko transsukupuolisuus sitä, että ei kestä sitä, että joku saattaa "veikata" mieheksi tai naiseksi? Ja tämän vuoksi täytyy mennä silvotuttamaan terve kehonsa?

    Siis sitä olen yrittänyt kysyä että mitä se lopulta on? Määritelmään sisällytetään aina se "syntymässä määritelty sukupuoli". Onko siis tavoitteena, että mitään virallista sukupuolen määrittelyä ei tehtäisi?

    Sanoit, että kaikesta huolimatta ihmisellä saattaa olla ongelmia suhteessa kehoonsa. Minusta, jos ihminen ei hyväksy tervettä kehoaan, se on mielenterveydellinen kysymys.


    ------
    "En mä tuosta setan määritelmästä tiedä kun en ole mikään Seta-tyyppi. Mutta miksi sanot että tuo olisi määritelmä kun siinä vaan kerrotaan mitä eri puolia sukupuolella on."


    -Selvä. Kiitos. Olen itse asiassa samaa mieltä, että tuo ei ole määritelmä. Ongelma onkin se, että mitään uutta määritelmää sukupuolelle ei ole osattu antaa, jos vanha määritelmä on väärä.

    Minusta asia on niin, että joko sukupuoli on sitä miten se on aina määritelty, liittyen lisääntymisbiologisiin ominaisuuksiin, tai sitten sitä ei oikeasti ole edes olemassa.

    Mitä tarkoittaa "tyttö", "poika", "mies" tai "nainen", jos ne eivät liity kehon ominaisuuksiin mitenkään? Millä perustella näitä olisi edes olemassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löytyisikö täältä selvennystä asiaan (en itse ole vielä lukenut): http://tampub.uta.fi/handle/10024/80263
      Sukupuolesta ja vastaan. Tutkielma sukupuolen moniselitteisyydestä. Toni Suento 2008.

      Poista
    2. Tutka-sivustolta löytyi seuraavanlainen sukupuolen moninaisuuden määritelmä:
      Sukupuolen moninaisuus. Sukupuolen moninaisuus ilmaisulla viitataan siihen, että sukupuoli on moninainen ilmiö, joka ei ole jaettavissa kahteen, toisilleen vastakkaiseen ja selvästi toisistaan erotettavaan sukupuoleen, vaan sukupuolen ilmenemismuodot ovat moninaisemmat. Tässä yhteydessä voidaan käyttää myös monikkomuotoa sukupuolten moninaisuus. Sukupuolen moninaisuus sisältää siis sekä sukupuolivähemmistöt että sukupuolienemmistöt. Sukupuolen moninaisuudesta voidaan puhua yksilötasolla eri tavoin: voidaan ajatella, että jokaisen ihmisen sukupuoli koostuu ainutlaatuisista ja yksilöllisistä piirteistä ja on täten moninainen. Toisaalta voidaan ajatella, että sukupuolen moninaisuus tarkoittaa jotakin ominaisuutta, joka on sukupuolivähemmistöille tyypillinen.
      (https://tutka.pro/yhteiskunta/median-luoma-kuva-sukupuolten-moninaisuudesta-on-suppea/)

      Poista
    3. Pojat on poikia, vai ovatko? Lasten sukupuolen moninaisuus äitiensä kertomana. Maria Mustanojan gradu vuodelta 2007. https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=a16f8d1a-7dd9-4fe8-9cd0-565d18c0eff8

      Poista
    4. HUS näköjään tutkii parhaillaan hoitojen vaikuttavuutta, mukana myös takaisin korjaushoitoja haluavat. Linkki on pitkä ja aukesi word-dokumenttiin, löytyy varmaan kun kirjoittaa otsikon google-hakuun: Tutkimussuunnitelman lyhennelmä_Sukupuolidysforian muuttuva diagnostiikka ja kliininen kuva

      Poista
    5. Hybris-lehden teemanumero sukupuolesta: https://hybrislehti.net/sukupuoli-32018-1

      Poista
    6. Tässä sitaatti Sukupuolesta ja vastaan -gradusta:
      Kaikesta edellä esitetystä voi päätyä J.Stoltenbergin (1990) käsitykseen, jonka mukaanme emme synny joko toiseen tai toiseen sukupuoleen. Me synnymme fysiologiseen jatkumoon, jossa ei ole erotettavaa ja lopullista pistettä, jota voi kutsua 'mieheksi', eikä erotettavaa ja lopullista pistettä, jota voi kutsua 'naiseksi'. Jos ajattelee kaikkia muuttujia, joiden väitetään määrittelevän ihmisen sukupuolen, ei voi löytää yhtäkään, joka yksiselitteisesti jakaisi lajin kahtia, kahteen vastakkaiseen sukupuoleen. Jokainen niin sanottu sukupuolisuuden kriteeri on jo itsessään jatkumo - kromosomivariaatiot,genitaalien variaatiot, reproduktiokapasiteetin variaatiot, hormonitasojen variaatiot -mitä tahansa kriteeriksi ajatteleekin. 'Mies' ja 'nainen' eivät ole olemassa biologisellakaan tasolla muuttumattomina jaeroteltavina entiteetteinä, vaan ihmisen sukupuolisuuden variaatiot ovat loputtomia. Biologisessa mielessäkään ei ole keskivertonaista tai -miestä (Treadwell 1987, 283).Fysiologisesti miehet ja naiset ovat paljon enemmän samankaltaisia kuin erilaisia. Kudos, josta on muodostunut erilaisia sukuelimiä, on samaa kudosta ja siinä kulkee samanlaiset hermot. Ihminen on monisukupuolinen laji (multisexed species), jonkasukupuolisuus on jatkumo. (Stoltenberg 1990, 33-41)

      Poista
    7. Sitaatti jatkuu:
      Tämä Stoltenbergin käsitys ihmisestä monisukupuolisena lajina viittaa tässä ennenkaikkea sukupuolen biologiseen tasoon. Käsitys voidaan perustellusti ulottaa laajemmallekin: sukupuolen jokaisella tasolla (ks. luku 3) ihmisen sukupuolisuus on jatkumo. Tosin sukupuolen juridisella tasolla ainakin länsimainen ihminen on vain kaksisukupuolinen, koska vallitseva sukupuoli-ideologia katkaisee jatkumon keskeltä poikki ja elää ikään kuin vain jatkumon ääripäät olisivat olemassa ja koko jatkumon olisi sovittava näihin ääripäihin. Kuitenkin sukupuolisuudessa on lukuisia variaatioita, eikä se puhtaasti morfologisesta perspektiivistäkään asetu helposti kahtiajakoon (Unger1989, 105). Tästä mitä ilmeisimmästä jatkumosta huolimatta kahtiajakoa pidetään yllä (Cucchiari 1981, 33). Kaikki merkittävät erot miesten ja naisten välillä ovat historiallisia, sosiaalisia ja kulttuurisia, ero ei perustaltaan eikä merkittävästi ole biologinen (Gould 1983, 418). Sukupuoli-ideologia perustelee sosiaalista ja poliittista sukupuolijärjestelmää biologialla, vaikka biologiasta ei löydy sille pitäviä perusteita.

      Poista
  5. "Toisten ajattelun ei pidä antaa vaikuttaa omaan olemiseen, elämiseen ja itsetuntoon"

    Okei, yritän tajuta pointin. Luulet että joku lähtee hoitoihin koska muiden mielipiteet siitä mikä sopii miehille ja mikä naisille vaikuttaa niin paljon? Jos tarkoitat sellaisia pinnallisia asioita kuin harrastuksia tai tyyliä tai mieltymyksiä niin taidat olla väärässä.

    "hyväksyy sen, että muut näkevät sinut miehenä tai naisena"

    Tämähän se ongelma on. Sitä on mahdoton hyväksyä koska se miten toiset sinut näkee aiheuttaa niin kokonaisvaltaisen pahan olon että ihmisestä tulee pahasti masentunut tai muuten toimintakyvytön tai itsetuhoinen. Tuo "pitäisi hyväksyä" on kaukana todellisuudesta samalla tavalla kuin se että sanoo vakavasti masentuneelle että reipastu nyt, tai homomiehelle että ala vain seurustella ja sekstata naisten kanssa, tai vasenkätiselle että pitää nyt vaan hyväksyä että asiat pitää tehdä oikealla kädellä.

    "onko tavoite se, että ei pitäisi olettaa sukupuolta ulkomuodon ja biologian perusteella vai eikö ole?"

    Tavoite on musta se että toisen sukupuolesta ei pidä olla varma, ja jos erehtyy niin hyväksyy sen eikä ala inttämään että etkä ole.

    "Ongelma onkin se, että mitään uutta määritelmää sukupuolelle ei ole osattu antaa, jos vanha määritelmä on väärä."

    Mutta arvaan että sulla on kai joku sukupuoli-määritelmä johon olet tyytyväinen eikä sulle ole epäselvää ketkä on tyttöjä ja ketkä poikia? Jos on näin niin hyvä, miksi vaivaat päätäsi asialla? Näyttää siltä että ajattelet jollain tavalla toisten puolesta, että jos olet tätä mieltä ja tätä mieltä, tai jos et hyväksy tätä määritelmää, niin sitten sulla PITÄÄ olla joku kauhea ristiriita käsillä.

    Mutta jos toinen (esim mä) ei näe asiassa mitään ongelmaa tai ristiriitaa niin se kertoo vaan siitä että sulla on päättelyssä joku aukko tai joku sun lähtökohta on väärä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei.
      Kommenttiketjussa on nyt paljon linkkejä, joita pitänee tutkiskella paremmalla ajalla.

      Kuitenkin tuohon:
      ”Tämähän se ongelma on. Sitä on mahdoton hyväksyä koska se miten toiset sinut näkee aiheuttaa niin kokonaisvaltaisen pahan olon että ihmisestä tulee pahasti masentunut tai muuten toimintakyvytön tai itsetuhoinen.”

      En vähättele ihmisten tuskaa, mutta tässä kohtaa on nähdäkseni potentiaalinen ongelma.
      Ensinnäkin toisten tapaa nähdä, kokea ja ajatella, ei voi loputtomiin kontrolloida - ei muita pakottamalla, eikä itseä muuttamalla.
      (Joskus nimittäin on näyttäytynyt siltä, että jotain tuon tyyppistä osa hakisikin takaa...)
      Toisekseen, tiedän useammankin trans-identifioituneen, jopa diagnoosin saaneen, jolla kyky ymmärtää muita ihmisiä, sekä itsen ja muiden välisiä rajoja, tuntuisi olevan puutteellinen.

      Jos ihminen ei ymmärrä muita ihmisiä, eikä ikään kuin erota itseään heidän mielenmaisemistaan, tai muita ihmisiä omista mielenmaisemista, niin kaikki on ikään kuin yhtä kuplaa, asianomaisen omaa sisäistä maailmaa.
      Ihminen on siis uppoutunut omaan alitajuntaansa, sitä itse usein edes tajuamatta.
      Ja tällöin, ihminen ei toimi todellisuudessa, todellisia rajoitteita vasten, vaan oman mielensä ympäröimänä ja ohjaamana, oman mielensä rajoitteita vasten….
      Kyseisessä asetelmassa ympäristöä ja ihmisiä saanee muuttaa loputtomiin, ilman että mikään riittää, sillä ongelmat ovat yhtä lailla mielessä, jos ei kropassakin. Mieli kun ei toimi ns. oikein – ulkoisen todellisuuden kanssa yksiin – jos se on koteloitunut omaan itseensä. Mielen ongelmat eivät myöskään parane kroppaa muuttamalla.
      Pelkän kropan muuttaminen ei siis ratkaise kaikkia ongelmia, eikä ongelmia välttämättä ollenkaan, riippuen mikä trans-oirehdintaa kullakin aiheuttaa.
      Trans-oirehdinnan allehan laskettaneen kehodysforian lisäksi, myös kehoon liittymätön sukupuolidysforia, jonka olemassaolo en kiellä, mutta joka ihan varmasti voi sekoittua milloin mihinkin neuroosiin.

      Poista
    2. "Ensinnäkin toisten tapaa nähdä, kokea ja ajatella, ei voi loputtomiin kontrolloida"

      Ei varmasti. Mutta jos hoidot menee hyvin niin sitten ei tarvitse muita mitenkään kontrolloida kun nämä tulkitsevat selittämättäkin ihmisen niin kuin ihmisestä oikealta tuntuu.

      "Toisekseen, tiedän useammankin trans-identifioituneen, jopa diagnoosin saaneen, jolla kyky ymmärtää muita ihmisiä, sekä itsen ja muiden välisiä rajoja, tuntuisi olevan puutteellinen"

      Viittaatkohan siihen että moni transsukupuolinen on autismin kirjolla? Heidän kohdalla tuollainen voi tavallaan pitää paikkansa mutta entäpä sitten, pitääkö heitä sen vuoksi negata.

      Poista
    3. ”Ei varmasti. Mutta jos hoidot menee hyvin niin sitten ei tarvitse muita mitenkään kontrolloida kun nämä tulkitsevat selittämättäkin ihmisen niin kuin ihmisestä oikealta tuntuu.”

      Tuostahan saa ihan semmoisen mielikuva, että muita kuuluisikin kontrolloida.
      Tai että ainakin tarvetta sille olisi. Ymmärrän tarpeen.
      Mutta käännetään tilanne toisin päin.
      Jos sinulle tultaisiin sanomaan, että sinua kuuluu kontrolloida, niin eikö tuo olisi hiukan alentavaa ja holhoavaa.... Potentiaalisesti röyhkeääkin, sillä tilanteeseen liittyy valta-asetelma, jossa toinen pyrkii hallitsemaan toista.

      ”Viittaatkohan siihen että moni transsukupuolinen on autismin kirjolla? Heidän kohdalla tuollainen voi tavallaan pitää paikkansa mutta entäpä sitten, pitääkö heitä sen vuoksi negata. ”

      Niin. Autismin kirjoa on löydetty trans-diagnosoiduista, ilmeisesti joissain yhteyksissä aika paljonkin, mutta en ala nyt spekuloimaan ja spesifioimaan, että onko kyse viittaamissani tapauksissa automaattisesti siitä, tai pelkästään siitä, sillä myös jotkin persoonallisuushäiriöt oireilevat vähän saman suuntaisesti… eikä niitäkään pystytä (polilla) aina havaitsemaan.

      Tuo ei kuitenkaan liene tässä suhteessa oleellisinta.
      Heräsi kysymys, että miksi negaaminen on aina negatiivista?
      Jos ihmisellä on trans-tila, niin silloin se hänellä myös on. Silloin negaaminen on tietenkin uhkaavaa.
      Mutta jos ihmisellä ei ole trans-tilaa, eli oireilu johtuukin joistain muista syistä, niin silloin kait olisi parempi, että nuo syyt tulevat ilmi ja ihminen tulee negatuksi.... Ja että ihminen saisi näihin ei-trans syihinsä niihin sopivimpaa hoitoa.
      Mitä rajatapauksiin tulee, eli jos oireilu johtuu useammasta eri syystä, trans-tila mukaanluettuna, niin silloinkin varmaan olisi parasta, että kaikki syyt olisivat tiedossa, ja hoidossa, mikäli mahdollista, jolloinka voitaisiin realistisemmin myös katsoa, tarviiko ihminen myös kroppaan meneviä hoitoja, ja jos kyllä, niin missä määrin.

      Poista
  6. Blokkerilääkkeet eli GnRH antagonistit eivät ole niin viattomia kuin voisi luulla.
    Ensisijaisesti kemoterapialääkkeitä, hyväksytty alunperin eturauhassyövän hoitoon. Murrosiän lykkääminen on nk. "off-label" käyttöä, eli että lääkettä, jolle on hyväksytty käyttötarkoitus (syöpä), voidaan määrätä myös muissa tilanteissa, jos lääkäri näkee että lääkkeestä olisi hyötyä.
    Haittavaikutuksina kasvavalle nuorelle heikentynyt luuntiheys ja siten kasvanut osteoporoosiriski koko loppuelämän, sekä hedelmällisyysongelmat. Näitä haittavaikutuksia ilmenee usein niillä aikuisilla, joilla lapsena hoidettu liian aikaista murrosikää.
    Todennäköisesti (Tästä ei vielä tutkimusta) blokkerihoito häiritsee myös kognitiivista kehitystä, sukupuolihormoneita tarvitaan nimittäin myös aivojen normaaliin kehitykseen.Teoretisoitu on myös, että ajallaan tapahtuvan murrosiän myötä nuori sopeutuisi syntymäsukupuoleensa 95% todennäköisyydellä -blokkerihoidossa nuori ei saa tähän mahdollisuutta.
    Varmasti on tilanteita, joissa blokkerit paras vaihtoehto, ja onhan nuo suht hyvin siedettyjä lääkeaineita kuitenkin.
    Mutta blokkereiden käytöllä on pysyviä vaikutuksia, eli ihan vaan miettimisaikaa saadakseen ei niitä kovin kepein perustein voi kenellekään suositella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pohtinut hormoniblokkereita toisaalla blogissani otsikoilla Hormonihoidot - tutkittua juttua vai huttua? sekä Hormoniblokkerihoidot - kyllä vai ei?

      Poista

Kommentoi harkiten, kiitos!