tiistai 10. syyskuuta 2019

Arvot sukupuolikriittisyyden taustalla

Meillä kaikilla on ennakkoluuloja ja stereotyyppisiä käsityksiä. Niillä on tehtävänsä: ne auttavat meitä luokittelemaan asioita. Ilman näitä keinoja mielemme olisi kaaoksessa.

Ennakkoluulot syntyvät stereotypioista, jotka ovat yleistäviä mielipiteitä ryhmistä tai yksilöistä tietyn ryhmän jäseninä. Ennakkoluulo on suotuisa tai epäsuotuisa tunne henkilöä tai asiaa kohtaan ennen kuin siitä on saatu kokemusta. Toisinaan ennakkoluulolla tarkoitetaan myös virheellistä käsitystä, joka on ristiriidassa todellisuuden kanssa.

Miksi kirjoitan stereotypioista ja ennakkoluuloista? Transsukupuolisuus on asia, josta useimmilla ihmisillä on stereotyyppinen käsitys ja/tai ennakkoluuloja. Tämän vuoksi monella on myös aivan vääriä käsityksiä transsukupuolisista. Tässä ei ole mitään pahaa: väärinkäsitykset voidaan oikaista oikealla tiedolla.

Asenteet ja arvot ovat syvemmällä ja niitä on vaikeampi muuttaa. Oikeaa tietoa on saatavilla, mutta siihen ei aina haluta uskoa. Miksi siihen ei uskota? Miksi joku uskoo toisin?

Ihmisillä on tietysti oikeus uskoa, mihin haluaa. En kiellä enkä tuomitse sitä, ei minulla ole oikeutta siihen. Usko ja asenne perustuvat usein arvoihin. Kaikki eivät jaa samanlaisia arvoja, ja siksi uskomme erilaisiin asioihin ja asenteemme ovat erilaisia. Enkä puhu nyt pelkästään hengellisestä uskosta, vaan ylipäätään siitä, millaiseen maailmankuvaan uskomme, ja siitä, mitkä arvot vaikuttavat maailmankuvaamme.

Sukupuolikriittisyys ja myytti "setalaisesta gender-ideologiasta aivopesemässä ihmisiä" tuntuu olevan varsin sitkeää, ja se vahingoittaa transihmisiä. Siksi minua kiinnostaa, mistä tällainen ajattelu on peräisin. Mihin arvoihin se perustuu?

Kirjoitin viime viikolla anti-genderismistä ja sen taustoista. Taustalla on Vatikaani eli kristillinen aatemaailma. Miksi lähimmäisenrakkaus on muuntunut sukupuolen moninaisuuden vastustamiseen? Vatikaani pelkää edustamiensa arvojen romuttuvan, jos sukupuolet vapautetaan perinteisistä rooleistaan ja naisille sallitaan abortit. "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on Raamatun oppi, mutta onko se enää tätä päivää? Taustalla on myös "uusi kristillinen oikeisto", eli kristilliseen arvopohjaan perustuva politiikka, jonka perhe- ja sukupuolikäsitykset ovat patriarkaalisia.

Näissä arvoissa ei ole mitään pahaa. Ne ovat hienoja arvoja. Niillä on rakennettu kansakuntia. Mutta siinä on pahan alku, jos:
  • näiden arvojen perusteella ihmisiä ja ihmisryhmiä suljetaan ulkopuolelle, ja heille ei haluta myöntää samoja ihmisoikeuksia kuin sisäpuolella oleville; 
  • jos näiden arvojen perusteella kansakuntaa hajotetaan, eikä rakenneta.

Transmies Marty Wilder kirjoittaa blogissaan feminismistä ja sukupuolikriittisyydestä, osoittaen sen, että feminismi ja erityisesti radikaali feminismi alun perin pyrki vapauttamaan naiset biologian kahleista. Missä vaiheessa siitä tuli ns. sukupuolikriittistä feminismiä, joka ei suostu hyväksymään transnaisia naisiksi, ja määrittelee naiseuden biologian avulla? Juuri sen biologian, josta pyrittiin eroon? Wilder kertoo, että tämänkin ajatuksen taustalla on kristillisyys ja kristillisen aatemaailman reaktio ihmisoikeuskysymyksiin.

Kirjoittaessani tässä blogissa vastineen transurheilua koskevaan mielipidekirjoitukseen, keskustelu kommenteissa oli vilkasta. Siellä eräs Anonyymi kirjoitti, että hän kokee loukkaavaksi sen, kun kirjoitin, että transnaiset ovat naisia:
"No, minusta naisena on loukkaavaa sanoa transnaisia naisiksi. Sitä he eivät ole."
Miksi transnaisen sanominen naiseksi loukkaa naiseutta? Minä olen nainen, ja minua se ei loukkaa. Kirjoitin aiemmin naisen määritelmästä täällä. Minulle sukupuolet eivät ole kovin tärkeitä. Toki ne ovat siinä mielessä tärkeitä, että ne ovat olemassa ja ne vaikuttavat meihin todella monella tavalla. Mutta minulla ei ole mielessäni selkeästi rajattuja raameja, joiden sisällä sukupuolet olisivat. Tällä naisella, jota transnaisen sanominen naiseksi loukkaa, ilmeisesti on tällaiset raamit, joiden sisälle transnaiset eivät sovi. Hän sijoittaa transnaisen joko miehen raameihin tai raamien ulkopuolelle.

Nainen, jonka mielestä transnainen ei ole nainen, kokee transnaisen uhkaavan omaa naiseuttaan. Hän on rakentanut raamit oman itsensä ja naiseutensa suojaksi. Jos mieheksi syntynyt ihminen voi sanoa olevansa nainen, hänen omat käsityksensä naiseudesta romuttuvat. Hänen raaminsa rikkoutuvat. Hänellä on ehkä jotain epävarmuuksia omaan naiseuteensa liittyen, joiden vuoksi hän on nämä raamit rakentanut. Kun raamit rikkoutuvat, hän kokee sen uhkaavaksi. Liittyykö uhan kokeminen seksuaalisuuteen? Tai kristilliseen maailmankuvaan? Ehkä.

Palaan Marty Wilderin blogitekstiin. Hän pohtii samaa kuin minä tässä. Hän kuvailee tapauksen, jossa seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi joutunut nainen pelästyy parkkipaikalla hengailevaa miesjoukkoa, vaikka he eivät lähesty naista millään tavalla. Nainen on kokemustensa vuoksi herkkä havaitsemaan uhkaavia tilanteita. Onko niin, että transnaiset uhkaksi kokeva nainen on kokenut jotain seksuaalisesti uhkaavaa miesten taholta? Ehkä. 

Ja nyt palaan siihen, mistä aloitin. Stereotypioihin ja ennakkoluuloihin. Miehiin kohdistuvat stereotypiat ja ennakkoluulot voivat vahingoittaa transnaisia, koska heidät koetaan miehuuden edustajina. He ovat syntyneet miehinä, heidät on luultavasti kasvatettu miehinä, heillä on tai on ollut penis. He ovat siis potentiaalisia raiskaajia. Tai potentiaalisia naisten alistajia. Näinkö se ajatuskuvio menee?

Jos et hyväksy, että transnainen on nainen, syyllistyt syrjimiseen ennakkoluulojen ja stereotypioiden perusteella. En tuomitse, mutta haluan tuoda sen näkyväksi, jotta se tiedostetaan, ja jotta olisi mahdollisuus ajatella ja toimia toisin. Pelko ennakkoluulojen perusteella ei ole oikeutettua, ja sanat voivat oikeasti tappaa (no ei Suomessa, mutta esim. Yhdysvalloissa kyllä, jossa transnaiset ja erityisesti värilliset transnaiset kohtaavat eniten väkivaltaa). 

Kun transihmiset ja transliittolaiset haluavat transihmisille ihmisoikeuksia, se ei poista muiden ihmisoikeuksia. Väitteet kuten "Transihmiset haluavat saada muut uskomaan heidän gender-ideologiaansa" tai "Transihmisten oikeudet polkevat naisten oikeuksia" eivät pidä paikkaansa. Kuten kirjoitin, ihminen saa uskoa mihin haluaa. Ihmisarvoinen kohtelu ei vaadi samaa uskoa.

Ja erityisesti viesti teille, sukupuolikriittiset feministit (by Marty Wilder):
"if you let the fundamentalists turn you against the trans community by absorbing their rhetoric about biological determination of gender, you will play into the hands that actually will take away your rights and protections"
Toisin sanoen: feministien kannattaa olla transnaisten puolella, koska yksilön saadessa elää vapaasti kokemassaan sukupuolessa ilman rajoitteita, kaikki hyötyvät. Kukaan meistä ei ole vapaa, ennen kuin kaikki ovat vapaita. (Siteerasin tässä Ugla Stefaniaa)

Feminismin täytyy koskea niitä, jotka joutuvat misogynian eli naisvihan kohteeksi. Ja transnaiset joutuvat. Misogynia ei tiedä eikä välitä, mitkä kromosomit ihmisellä on; se reagoi sukupuolen moninaisuuteen ja epätyypilliseen ilmaisuun. Misogynia pohjautuu patriarkaalisuuteen, joka tarkoittaa: 
  • 'mies' ja 'nainen' ovat luonnollisia, muuttumattomia, ja tyhjentäviä binaareja 
  • kaikkien miesten tulee olla maskuliinisia ja kaikkien naisten tulee olla feminiinisiä
  • maskuliinisuus on ristiriidassa feminiinisyyden kanssa ja on sitä ylempi
(Siteerasin tässä Robin Dembroffia)

Feminismi on patriarkaalisuuden ja misogynian vastavoima, ja siksi feministien on oltava transihmisten puolella eikä heitä vastaan, koska patriarkaalisuus ja misogynia vaikuttavat myös transihmisiin. Silti radikaalifeministit (tai trans exlusionary radical feminists) julistavat, etteivät hyväksy transnaisia naisiksi. 

Uudehko feministinen blogi onkin mielenkiintoinen lähde tämän radikaalifeministisen ajattelun ymmärtämiseen. Blogissa väitetään, että gender-ideologia haluaa häivyttää biologiset sukupuolet. En minä ainakaan halua. Kun sanon, että transnaiset ovat naisia, en sano että he ovat biologisia naisia. Biologialla vain ei heidän kohdallaan ole samanlaista merkitystä kuin cis-sukupuolisilla. Toisessa blogitekstissä avataan radikaalifeminismin määritelmää: se haluaa kitkeä kaikki patriarkaaliset ja misogyyniset instituutiot ja luoda tilalle uutta kulttuuria, jossa voidaan olla vapaita sosiaalisista sukupuolirooleista. Kuulostaa kannatettavalta.

Jollain tasolla ymmärrän tuon, mutta en ole samaa mieltä sukupuolten määritelmistä ja gender-ideologiasta. Mutta minä en olekaan tähän aiheeseen kovin syvästi enkä pitkään perehtynyt, toisin kuin ilmeisesti tämän feministiblogin kirjoittajat. Kunhan nyt maallikkona pohdiskelen.* 

Lainaus blogista: 

"On ymmärrettävää ja usein tarpeellistakin, että ihmisryhmissä syntyy erilaisia sosiaalisia rooleja. Sosiaalisten roolien ei kuitenkaan tarvitse jakautua sukupuolen perusteella (kuten konservatiivit ajattelevat), eikä sosiaalisen roolin tarvitse määritellä ihmisen sukupuolta (kuten nykyinen genderajattelu viestii). Sosiaaliset roolit ja ihmisen sukupuoli on mahdollista erottaa toisistaan."
Olen tästä aivan samaa mieltä muuten, mutta genderajattelun viestin olen ymmärtänyt toisin. Ylipäätään vastustan koko termiä, koska sen ovat keksineet konservatiivit, mutta katson itseni kuuluvaksi nyt kuitenkin tähän gender-leiriin jos sitä termiä käytetään, enkä tunnusta, että sosiaalinen rooli määrittää sukupuolen. Blogi jatkaa sillä viestillä, että tätä genderajattelua ei pidä pakottaa kaikille. Taas tämä väite. Ei sitä pakotetakaan! Suurimmalle osalle ihmisistä sukupuoli on helppo ja biologiaan perustuva, mutta ei kaikille. Se, että tämä tunnustetaan, ei tarkoita, että kaikkien pitäisi määritellä sukupuolensa jonkun muun kuin biologian perusteella. 

EDIT. 11.9.: Jos täällä blogissa on joku radikaalifeministi, mitä mieltä olet tästä artikkelista, jossa anti-trans radikaalifeminismi yhdistetään konservatiiveihin?

*(Aikaisemman blogitekstini kommenteissa jo vähän sivuttiinkin sitä, että mikä minun koulutustaustani oikein on, kun olen niin "vaikeaselkoinen". No, en ole humanisti, en luonnontieteilijä, en taloustieteilijä, enkä insinööri. En ole myöskään opiskellut filosofiaa koskaan. Minulla on kuitenkin yo-tutkinnon lisäksi kaksi tutkintoa.)

----------

Olin varmaan taas tosi vaikeaselkoinen, vai mitä sanotte, anonyymit (ja nimimerkilliset) kommentoijat? Vedetäänpä yhteen:
  1. Sukupuolikriittisyyden taustalla voi olla kristillisiä, patriarkaalisia tai feministisiä arvoja ja niistä kumpuavia ennakkoluuloja, tai epävarmuutta omasta seksuaalisuudesta ja/tai sukupuolesta.
  2. Jos sukupuolikriittisyys johtaa syrjivään käytökseen, se täytyy tuoda näkyväksi ja antaa mahdollisuus muuttaa käytöstä.

Loppuun on todettava, että nämä kirjoittamani asiat sukupuolikriittisyyden taustalla olevista arvoista ovat minun arvauksiani, eivät tietoja. Kuten Katri Saarikivi kirjoittaa kolumnissaan tänään:
"Kuvittelu toisten ihmisten mielensisällöistä johtaa kuitenkin usein harhaan. Varsinkin kun emme tunne toista, arvaamme usein aivan pieleen. Ja jostain syystä tyypillisesti arvelemme toisista ikäviä asioita. Tämä pahimman mahdollisen selitysmallin soveltaminen värittää esimerkiksi tuntemattomien käymiä nettikeskusteluja."
Näinhän minä juuri tässä toimin. Arvailen ikäviä asioita toisista ihmisistä. Tulkaa siis puolustamaan arvojanne ja kertomaan niistä oikeaa tietoa!

22 kommenttia:

  1. Ei kommentteja? Olin sitten varmaan oikeassa?

    Näitä "vastavoimien" yhteenliittymien analyysejä tuntuu nyt pukkaavan joka puolelta. Tässä pari:
    https://medium.com/@juliaserano/putting-the-transgender-activists-versus-feminists-debate-to-rest-e18075df03af

    https://jezebel.com/the-unholy-alliance-of-trans-exclusionary-radical-femin-1834120309

    VastaaPoista
  2. Jos et ole kahdessa päivässä saanut blogiisi kommentteja, se tarkoittaa että olet oikeassa? Mielenkiintoinen logiikka.
    Mikä kriittisyydessä on pahaa? Koulussakin pyritään opiskelemaan kriittiseksi kansalaiseksi, omilla aivoilla ajattelu ja väitteiden haastaminen on hyvästä.
    Minä suhtaudun kriittisesti tähän 2010-luvulla yleistyneeseen käsitykseen, että on ihmisiä, jotka ovat syntyneet väärään kroppaan ja heidät on korjattava.
    Syitä kriittisyyteen on:
    - Sukupuoli tarkoittaa puhtaimmillaan lisääntymiseen liittyvää ihmisen ominaisuutta. On ihmisiä, joilla ei ole mitään viitteitä siihen, että he voisivat lisääntyä siittämällä vaan tulemalla raskaaksi. Ja toisinpäin. Sitä ei voi ei tarvitse korjata. Sukupuolen korjaamisesta puhuvat valehtelevat.
    -Kulttuurimme on kehittänyt erilaisia tyylejä ja rooleja, joita ennen seurattiin tiukasti esim. oman alueen, suvun, sukupuolen ja iän mukainen käytös. Nykyään ihminen on vapaampi toteuttamaan itseään mm. sukupuolesta riippumatta. Se on hyvä asia ja tulisi tukea ihmisiä toteuttamaan itseään vapaasti, esim. mies voi meikata ja pukeutua mekkoon, on hyväksyttävää olla ei-feminiininen nainen jne. Se, että opetetaan kyseenalaistamaan oma sukupuoli (määritelty edellisessä ranskalaisessa viivassa) ja pidetään ihailtavana sitä, että ihminen löytää itsessään korjattavaa (niin dramaattisesti korjattavaa, että korjatessa luovutaan lisääntymiskyvystä ja terveistä elimistä) on julmaa ja samalla paluuta tiukkoihin sukupuolirooleihin.
    -Yhteiskunta perustuu matkimiseen. Syömishäiriöt, kasvatusperiaatteet, sukupuolinen vapautuminen, kommunismi, feminismi, lobotomia-käytännöt, kaikki nuo ovat levinneet ihmisiltä toisille. Internet on mullistanut tiedonvälityksen hyvin nopeaksi joten uudisteetkin leviävät vauhdilla. Aiemmin lapset eivät omaksuneet aikuisten ideologioita muualta kuin lähipiiristään, mutta netin ja somen myötä on fakta, että myös nykyinen "syntynyt väärään kroppaan" tarina on levinnyt tehokkaasti netin kautta. On myös fakta, että Ruotsin ja Britannian hallitukset tutkivat parhaillaan miksi nuoret naiset haluavat nyt korjata itsensä miehiksi. Kyseessä on ihan uudessa mittakaavassa yhtäkkisesti sukupuolityypillisen lapsuuden viettäneisiin nuoriin ilmestynyt tarve. Se, sopiiko aikuisille suunniteltu transitio korjaamaan näiden nuorten ahdistusta on useilta lääketieteellisiltä tahoilta esitetty kysymys - vastausta ei tiedetä. Siksi on julmaa "auttaa" lapsia ja nuoria tavalla, jossa tuetaan heidän itseinhoaan, autetaan heitä etenemään kastroiviin hoitoihin - kun oikea tapa auttaa heitä saattaisi olla normaali identiteetin ja kehonkuvan kehityksen tukeminen terapialla. Kukaan järkevä kriitikko ei väitä, että kyseessä olisi pintamuodin tapainen trendi-ilmiö tai edes seksuaaliseen vallankumoukseen verrattava uudiste, kyse on paljon vakavammasta nuoria mieliä ja kehoja uhkaavasta ilmiöstä. Suhtaudun siihen kriittisesti, koska näen sen läpi ja haluan suojella lapsia siltä.

    Miksi joku suhtautuu myönteisesti transitioon? Monta vaihtoehtoa
    - Hän on epätoivoinen ja transitio on hänelle ainoa oljenkorsi
    -Hän kuuluu yhteisöön, jonka arvoihin transitioon myönteisesti suhtautuminen kuuluu
    -Hän ei ole ottanut asioista selvää vaan omaksuu ääriliikkeiden ajatukset pureskelematta, ei osaa tai uskalla jostain syystä olla kriittinen ääriliikkeen viestille
    -Hänelle on valehdeltu
    -Hän edustaa lääketeollisuutta/sukupuolen korjauksiin erikoistunutta yritystä/ammattia, jolle jokainen itsensä vääräksi kokeva tarkoittaa kymmenientuhansien eurojen tuloa. Transitiobisneksen koko oli jo vuonna 2017 pelkästään USA:ssa 200 000 000 $. Transitiobisneksen kasvulukuihin voi tutustua esimerkiksi täällä:
    https://www.gminsights.com/industry-analysis/sex-reassignment-surgery-market/amp?__twitter_impression=true&fbclid=IwAR3yxUNRws0JKF4vNaBCL889jcQTfkFZYLA5tIx-kuVBvHiXZzhWZu8ZftE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. En tosin nähnyt tällä oikeastaan mitään yhteyttä blogikirjoitukseeni, jonka alle sen kirjoitit. Ehkä tämä on enemmän yleiskommentti? Vastaan siihen paremmin hieman myöhemmin.

      Poista
    2. Sinä kommentoit, joten provosoiva heittoni toimi :)

      Kriittisyydessä ei tietenkään ole vikaa. Yritin tässä kysyä, mitkä ovat ns. sukupuolikriittisten / radikaalifeministien / muuten vain transasioihin kielteisesti suhtautuvien toimintaa ohjaavat arvot, ja onko se toiminta heidän mielestään rakentavaa vai hajottavaa. En löytänyt kommentistasi vastausta.

      Kommentistasi huomaa juuri sen ilmiön, jonka toin esiin blogikirjoitukseni lopussa: arvelemme toisista ikäviä asioita.

      Tämän pohtiminen on tosi mielenkiintoista. Miten tästä voitaisiin päästä yhteisymmärrykseen?

      Poista
    3. "Se, että opetetaan kyseenalaistamaan oma sukupuoli (määritelty edellisessä ranskalaisessa viivassa) ja pidetään ihailtavana sitä, että ihminen löytää itsessään korjattavaa (niin dramaattisesti korjattavaa, että korjatessa luovutaan lisääntymiskyvystä ja terveistä elimistä) on julmaa ja samalla paluuta tiukkoihin sukupuolirooleihin."

      Hmm, mielestäni sukupuolta ei opeteta kyseenalaistamaan. Ihminen tekee sen ihan itse, ja sitten on Seta ja muut, jotka koettaa sanoittaa sitä, jotta ihminen löytäisi itselleen apua ja tukea.

      Pidetään ihailtavana, niin ihailtavana että siihen oikein kannustetaan? No tuskinpa vaan. Ihailun arvoista se on, jos ihminen sillä tavalla pystyy ylipäätään elämään ja vieläpä onnellisena monien onnettomien vuosien jälkeen. Jos se vaatii terveistä elimistä luopumista, niin kyllä sitä tarkkaan harkitaan ja punnitaan edut vs. haitat.

      Tiukat sukupuoliroolit? No, joillakin transsukupuolisilla varmaan on tiukat sukupuoliroolit, joillakin sitten taas ei ole. Harmi kyllä, transpolit ovat ilmeisesti ainakin aikaisemmin edellyttäneet hyvin stereotyyppistä sukupuoliroolin käytöstä diagnoosin edellytyksenä. Me emme ole tähän ainakaan vielä törmänneet oman prosessimme aikana.

      "On myös fakta, että Ruotsin ja Britannian hallitukset tutkivat parhaillaan miksi nuoret naiset haluavat nyt korjata itsensä miehiksi."

      Joo, olen myös kiinnostunut tuloksista. Toivottavasti ne tutkimukset tehdään hyvin.

      "Siksi on julmaa "auttaa" lapsia ja nuoria tavalla, jossa tuetaan heidän itseinhoaan, autetaan heitä etenemään kastroiviin hoitoihin - kun oikea tapa auttaa heitä saattaisi olla normaali identiteetin ja kehonkuvan kehityksen tukeminen terapialla."

      Jos pitää lähtökohtaisesti transsukupuolisen kehonkuvaa epänormaalina ja epätoivottavana, niin tällaiseen päätelmään se johtaa. Asia erikseen on tietenkin se, että kaikki tutkimuksiin hakeutuvat eivät olekaan transsukupuolisia. Heidät pitää seuloa sieltä joukosta ja tarjota oikeanlaista apua. Terapiaa kehonkuvan käsittelemiseen käsittääkseni tarjotaankin kaikille transpoleilla nykyään, ja se on ehdottomasti hyvä asia.

      Poista
    4. Lyhyt huomio. Mielestäni sukupuolen kyseenalaistamiseen kyllä kannustetaan, hienovaraisesti mutta voimakkaasti. Juuri eräänä päivänä katselin tyttöjen talon sivua. Tyttöjen talo on kaikille tytöksi identifioituville, ei TYTÖILLE. En mä varsinkaan nuorempana mitenkään identifioitunut tyttöyteen, vaan olin vain tyttö. Mielestäni tällainen voi pahimmillaan olla jopa todella ulossulkevaa... Koska ("bio")tyttöjen huolet ovat aivan erilaisia kuin transnuorten. Samaten tätä samaa moninaisuutta on ihan kaikissa oppimateriaaleissa, somessa, mediassa jne. Kyllä se vaan kannustaa kyseenalaistamaan. Mun mielestä tää vertautuu täysin siihen, kuin jos anoreksiasta alettaisiin yht äkkiä puhua jonain normaali-ilmiönä, ja että kehon muuttaminen omaa mielikuvaa vastaavaksi epäterveen laihduttamisen keinoin on tosi jees ja rohkeaa.

      Poista
    5. Anoreksialla ja sukupuolen moninaisuudella on ainakin se ero, että anoreksia on sairaus. Ei siihen tietenkään kannusteta.

      Poista
    6. ”Koska ("bio")tyttöjen huolet ovat aivan erilaisia kuin transnuorten.”

      Tuo juuri. Vaikka transnaiset teoriassa laajentavatkin naiskäsitystä, omasta suunnastansa - he ikään kuin laajentavat sitä omaan suuntaansa. Se ei automaattisesti auta ”biotyttöjen” kipuilussa ja ns. perinteisen naiskäsityksen kaventumisessa. Ehkäpä trans-jutut jopa pahentavat tilannetta, siirtämällä painopistettä toisesta laidasta toiseen laitaan.
      Näin kärjistäen, yksikin trans-ihmisiä tunteva (cis-)naistuttavani sanoi ärsyyntyvänsä transnaisista sen takia, että naiseudesta on tullut ikään kuin fetissi – naiseutta ei ikään kuin määrittele niinkään biologia, vaan se että tykätään naisellisista asioista.
      En sano että tuo pätisi kaikkiin transnaisiin...
      Mutta kun biologialla ei ole enää mitään merkitystä, niin mitä jää jäljelle. Tunne tai halua olla jotain tiettyä sukupuolta? Plus stereotypiat, jotka kärjistävät sukupuolikäsityksiä entisestään.
      Monet kipuilut kuitenkin liittyvät nuorilla ja vähän vanhemmillakin juurikin biologiaan...
      Ja kun biologian olemassaolo ohitetaan, tai sitä vähätellään, niin ihminen on vaarassa jäädä (näiden) kipuilujensa kanssa (täysin) yksin.
      ….
      Perimmäinen ongelma ei liene kuitenkaan trans-liikehdinnässä, vaan yleisemmässä kulttuurissa, joka suhtautuu biologisiin eroihin uhkana, ja jossa biologiset ja fyysiset rajoitteet haluttaisiin ikään kuin ohittaa...oli tuo mahdollista tai ei.

      Poista
    7. Osaat pukea ajatuksesi hyvin sanoiksi, ymmärrän miten ajattelet. Tässä on varmasti perää.

      Poista
  3. "Kirjoitin viime viikolla anti-genderismistä ja sen taustoista. Taustalla on Vatikaani eli kristillinen aatemaailma. Miksi lähimmäisenrakkaus on muuntunut sukupuolen moninaisuuden vastustamiseen?"

    Miten niin muuntunut? Missä vaiheessa koko kaksituhatvuotisen historiansa aikana katolinen kirkko on kannattanut sukupuolen moninaisuutta? Eikö se todista vain siitä, että ympäröivä maailma on muuttunut mutta katolinen kirkko ei?

    Traditionaalista kristinuskoa ja käsitystä sukupuolen moninaisuudesta ei voi oikein mitenkään sovittaa keskenään. Jo Genesiksen alun luomiskertomus, johon koko kristillinen ihmiskuva perustuu, sisältää ajatuksen sukupuolten binäärisyydestä: "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen - mieheksi ja naiseksi hän hänet loi." Missään muuallakaan Raamatussa ei ole muunsukupuolisia ihmisiä. Jeesus puhui avioliitosta vain miehen ja naisen välisenä ja jaavali miesten ja naisten välisestä luomisjärjestykseen perustuvasta hierarkiasta. Ns. binäärinen transsukupuolisuus eli "sukupuolen korjaaminen" on sekin sitä, että ihminen itse yrittää muuttaa itseään leikkauksin ja hormonein muuksi kuin miksi luoja on hänet luonut - kapinaa Jumalan tahtoa vastaan ja hyvin raskasta synnintekoa siis.

    Näissä jutuissa keskitytään aina jostain syystä vain kristinuskoon ja jätetään huomiotta kokonaan se, että muutkin abrahamilaiset uskonnot - siis juutalaisuus ja islam - konservatiivisissa muodoissaan tyrmäävät täysin transsukupuolisuuden. Islamin kohdalla tästä on joitakin harvoja poikkeuksia: esim. Iranissa, jossa homoseksuaalisuus on laitonta, homoja käytännöllisesti katsoen painostetaan transitioitumaan. Kannattaa googlettaa sanoilla transgender and islam - hakutulokset eivät ole transsukupuolisten kannalta kovin rohkaisevia. Eli mikäli arvopohjasta puhutaan, niin transsukupuolisten kannattaisi olla niin islam-vastaisia ja kriittisiä muslimimaista tulevaa massamaahanmuuttoa kohtaan kuin suinkin mahdollista.

    VastaaPoista
  4. "Minä suhtaudun kriittisesti tähän 2010-luvulla yleistyneeseen käsitykseen"

    Hmm tämä käsitys taisi yleistyä pikemminkin 1910-luvulla.

    "samalla paluuta tiukkoihin sukupuolirooleihin"

    Tietämättömät jaksaa jankata tätä. Meikäläinen transitioituneena naisena ei ole mikään femme: mua ei kiinnosta meikkaaminen, hameet tai korut, itse asiassa käytän aika paljon miesten puolelta ostettuja vaatteita. Seurustelen naisen kanssa, joten olikohan mulla vaikeuksia hyväksyä omaa heteroseksuaalisuuttani?

    Suomessa btw yksikään ei pääse tienaamaan transhoitojen avulla kun täällä ne ovat julkisen puolen juttuja ja spesialistitkin tekevät enimmäkseen ihan muita hommia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”’samalla paluuta tiukkoihin sukupuolirooleihin’

      Tietämättömät jaksaa jankata tätä. Meikäläinen transitioituneena naisena...”

      Se että teikäläinen ei koe paineita, ei tarkoita etteikö niitä muilla olisi.
      Itse ainakin tulkitsin asian koskevaksi ns. normipopulaa(kin), eikä niinkään trans-ihmisiä, vaikka eittämättä heilläkin on omat ongelmansa. Jos nimittäin kaikki vähänkään epätyypillisemmät naisoletut alkavat muuttamaan identiteettiänsä joksikin muuksi kuin naiseksi, niin mikäpä lienee tämän seuraus – ns. norminaiseus kapenee entisestään.

      Ymmärtänen toisaalta myös väitteitä toisista täysin samannäköisistä ftm-pojista, koska sitähän se oli nuorten bi- ja lesbo-identifioitujenkin keskuudessa… Nuori ihminen on epävarma. Ja epävarmuudessa identiteettiin voidaan takertua, jolloinka sitä pönkitetään, omaan yhteisöön ja identiteettiin stereotyyppisesti kuuluvilla asioilla.
      Ja ehkäpä tuo jopa on, erityisen stereotyyppistä naissyntyisille - sopeutua ympäristönsä odotuksiin.
      Lokeroa voidaan siis vaihtaa, mutta uudessakin haetaan yhä hyväksyntää….
      Vaikka päällisin puolin oltaisiinkin sitä jotain omaa ja uniikkia, seitsemästä miljardista eri sukupuolesta. (Näin kärjistäen.)

      Poista
  5. Juttua pukkaa niin paljon ja suurina kokonaisuuksina, ettei tiedä mistä edes aloittaisi, tai mihin jaksaisi keskittyä. Itselläni ainakin tekstien analysointiin, tunnepuolen käsittelyyn, kommenttien miettimiseen, kommenttien kirjoittamiseen ja muokkaamiseen, ym. menee jokseenkin aika paljon aikaa ja työtä.

    Itse myös hiukan karsastan uskonnollisen puolen vetämistä tähän keskusteluun.
    En vähättele ihmisten kokemuksia ”uskispuolesta” (taikka ”uskipuolelta”).
    Mutta kaikki trans-kriitisyys ei liity ”uskispuoleen”.
    Kaikki transkriittisyys ei myöskään ole transfobiaa, sillä asiassa kuin asiassa, aktivismissa kuin aktivismissa, ihmiset voivat vetää tilanteen yli.

    Oma kriittisyyteni trans-asiaan liittyy kaiken muun muassa ihan omiin kokemuksiini lgbt-puolesta, (kuin myös lgbt-puolelta). Se että onko Seta virallisesti ajamassa milloin mitäkin ajatusmallia, niin tuskinpa varmaan. Kyse on mielleyhtymästä sateenkaariaktiivien ja Setan välillä.

    (En ole myöskään nykyfeministi, ihan vain jos ihmiset sitä jostain syystä epäilevät. Siitäkään en siis osaa sanoa sen syvällisemmin.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostan punnittuja kommentteja, asioiden sisäistäminen vie tosiaan aikaa. Käytän myös itse näiden blogitekstien kirjoittamiseen ihan kohtuullisesti aikaa. Onneksi olen nopea lukemaan.

      Uskispuolen toin esiin, koska käyttämissäni lähteissä se todetaan. Olisikin mielenkiintoista tutkia tätä aihepiiriä vielä tarkemmin, mutta en tiedä, onko minulla siihen aikaa.

      LGBT-piirejä en oikein tunne, jos ei lasketa sitä mitä somessa näkee kuka tahansa, joten en osaa siihenkään sen syvällisemmin ottaa kantaa. Varmasti sielläkin piireissä löytyy ihmisiä joka lähtöön.

      Poista
  6. ”Miksi transnaisen sanominen naiseksi loukkaa naiseutta?...”

    Ongelman ydin ei ole mielestäni niinkään aina siinä, että transnaista sanotaan naiseksi, vaan siinä, että biologian merkityksiä vähätellään …. ”Transnainen on nainen” on ikään kuin (tuossa viitekehyksessä) tuon kys. ajatusmaailman ilmentymä. Ja jos ihmisiä ahdistaa tuo ajatusmaailma, he hyökkäävät sen ilmentymiä vastaan.

    Näin esimerkkinä.

    Jos esim. ihminen sattuu olemaan suht. epänaisellinen (cis-)nainen, ja saanut tästä osaksensa ehkäpä jopa halveksuntaa, ja jos naiseus hänelle on joka tapauksessa ensisijaisesti biologiaa, biologian ollen tietenkin hyvin konkreettista, niin onhan se jokseenkin loukkaavaa että joku tulee kieltämään tuon ainoan asianlaidan, joka ikään kuin todentaa hänet naisena ja sukupuolellisena fyysisenä olentona….

    Oletettavasti samoista syistä, mutta päinvastaisessa asetelmassa, sukupuoli haluttaisiin joidenkin trans-tahojen puolesta määritellä ei-fyysiseksi ominaisuudeksi. Trans-puolella kun identiteettiä ei välttämättä tue niinkään biologia, vaan hiukan hankalemmin konkretisoituva ”henkisempi” ”psyykkisempi” sukupuolikokemus, joka voi mahd. olla ainoa asia, joka todentaa (trans-)ihmiselle hänen sukupuoli-identiteettinsä.
    ….
    Eli se mikä oman identiteetin todentaa, se haluttaisiin nostaa ainoaksi oikeaksi.
    Ja se mikä omaa identiteettiä uhkaa, se haluttaisiin vastaavasti kieltää.
    Ja tämä näyttäisi pätevän ihmisiin yleisesti, ihmisen sukupuolta ja sukupuoli-identiteettiä katsomatta.

    Mitä kuitenkin fyysiseen sukupuoleen tulee - sen merkitys voi siis korostua entisestään, omassa sukupuolikokemuksessa, mikäli mikään muukaan ei henkilön omaa sukupuolikokemusta ja sukupuolellisuutta tue… (ainakaan positiivisesti).

    Ja pitäisikö tilanne sitten kääntää yksinomaan yksilön viaksi, että kyse onkin yksilön omasta epävarmuudesta, tai hänen omasta vastuustaan (kokea ja määritellä itsensä suhteessa johonkin erilliseen mielikuvaan)...
    Jos ympäristö ensinnäkin ikään kuin vaatii naisellisuutta naiseuden ehdoksi, tai ainakin sen arvoksi, ja siihen päälle vielä esittää ettei biologia määrittele, siis todenna naiselle hänen naiseuttansa….
    Niin mitä tästä jäljelle jää? Tuon asetelman mukaanhan ei-naisellinen nainen ei ole enää nainen - ellei hän niin itse erikseen koe tai niin määrittele. (jatkuu...)

    VastaaPoista
  7. (jatkoa…) Onko cis-ihmisetkin siis vedetty ikään kuin trans-maailmaan, trans-ihmisten muottiin, sillä oletuslähtökohtana vaikuttaisi olevan trans-tyyppinen kokemusmaailma – jonkinlainen erillinen kokemus omasta sukupuolellisuudesta(?)
    Eiväthän monet cis-ihmiset nimittäin koe erityisesti omaa sukupuolellisuuttaan, he vain ovat sitä mitä ovatkaan.
    Ihmisen kuitenkin ilmeisesti pitäisi kokea jonkinlaista vahvaa sukupuolellisuutta, ja sukupuolellista identifioitumista, vaikkei ympäristön asettamiin sukupuoliodotuksiin mahtuisikaan. Ympäristöltä ei siis välttämättä saa tukea sukupuolellisuuteen tai sukupuolikokemukseen. Päinvastoin, ihminen voi kokea olevansa jopa epäonnistunut omassa sukupuolellisuudessansa. Sukupuolellisuuteen liittyvät asiat voivat ahdistaa ylipäätänsäkin, ja tuntua syystä tai toisesta jotenkin rajoittavilta...
    Ja tämmöisestä voi siis seurata jopa toivetta olla jotain muuta kuin omaa syntymäsukupuolta.
    (Voisinpa muuten veikata, että osassa muusu- ja jopa ”trans”-kokemuksissakin taustalla lienee juurikin jotain vastaavaa….)

    Oli miten oli, jos ei-naiselliset naiset eivät automaattisesti ole enää naisia, ja naiseus pitäisi tunnistaa ja kokea suhteessa johonkin malliin tai stereotypiaan, niin pahimmillaan naiskäsitys kärjistyy ja stereotypisoituu entisestään.
    Ja koska ihmiset toimivat ympäristönsä mukaisesti, yhä useampi (ei-niin-naisellinen) biologinen nainen myös ehkä joutuu määrittelemään itsensä muusuksi tai muuksi vastaaviksi, sillä useimmilla ihmisillä on kuitenkin tarvetta olla sukupuolellisesti (edes) jotain.
    Ja mitä tämä sitten on, kuin jonkinlaista trans-maailmankuvaa ja trans-maailmankuvan ajamista ns normitilanteeksi. (Olkoonkin ettei tilannetta ajettane kovinkaan tietoisesti.)
    Joku voisi kutsua kyseistä toimintamallia jopa ideologiseksi aivopesuksi.
    Tämä lähinnä siis sillä, jos haluttaneen ymmärtää mikä mm. voisi selittää ajattelua ”setalaisista aivopesemässä gender-ideologialla”. Gender-ideologiasta en siis terminä sen tarkemmin tiedä, mutta luulen ymmärtäväni miksi sitä käytetään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos näistä hyvin punnituista kommenteistasi. Näet asioita molemmilta puolilta ja esität mielipiteesi ja pohdintasi kiihkottomasti. Arvostan sitä.

      Poista
  8. Omat arvoni genderkirtiikin taustalla:

    1) Tieteellisen tiedon arvostus. Sukupuoli on eläinkunnassa binääri, lisääntymiseen perustuva ominaisuus, vaikka kaikki yksilöit eivät lisääntymiskykyisiä olekaan. Tähän perustuen sukupuolen korjaaminen olisi lisääntymiskyvyn korjaamista, mitä transhoidot nimenomaan eivät tee. Transhoidoissa fysiologisesti luovutaan siitä mikä on sukupuolisuuden ytimessä (lisääntymiskyvystä) ja saadaan tilalle toisen sukupuolen sekundäärisiä sukupuoliominaisuuksia. Voi niin tehdä aikuinen, joka haluaa ja jolla on riittävä tieto asiasta mitä kaikkea se todella tarkoittaa, mutta ei se mitään korjaamista ole, vaan luopumista (muttaa voi olla silti merkityksellistä ja hauskaa, vrt. muu kehon kosmeettinen muokkaaminen).

    2. Rehellisyys ja totuus. Tuohon edelliseen perustuen, kritisoin sitä, miten transpiireissä vähätellään fysiologisten hoitojen fysiologisia haittoja ja liioitellaan niiden vaikuttavuutta henkisiin ongelmiin. On jo nyt detransitioituneiden kautta nähtyä, että kaikilla hoidot eivät auta ongelmiin ja että monille tulee yllättäviä fysiologisia haittoja, joiden hoito on taas oma työnsä. Jotta voisi oikeasti tehdä tietoisen valinnan, pitää olla kaikki faktat huomioon otettu, ei vaan sokerikuorrutettu versio siitä miten asiat voisivat parhaimmillaan mennä.

    3. Sukupuoliroolien kyseenalaistaminen. Fysiologia on olemassa ja vaikuttaa johonkin asti, mutta on paljon sellaisia sosiaalisesti ympättyjä rooleja, jotka eivät palaudu biologiaan. Niitä voi kyseenalaistaa eikä se vaadi fysiologisia muutoksia kehoon.

    Olen ollut pitkään glbtiq+-liikkeessä ja muistan kaiholla aikaa, jolloin transimiset miettivät tarkemmin kannattaako hoitoihin hakeutua vai ei (sen sijaan että ensisijaisesti taistelivat "pahaa" järjestelmää vastaan) ja muilla oli sukupuoliroolien ja muidenkin sosiaaliseti rakennettujen laatikoiden suhteen vapaampaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mielenkiintoisia pointteja, mutta jotenkin tuntuu, ettet ihan ole ymmärtänyt, mistä transitiossa on kyse. Rehellisyys ja totuus voi olla myös rehellisyyttä omalle sisäiselle kokemukselle, ja syntymässä annetussa ruumiissa eläminen tuntuu valheelta. Sukupuoliroolien suhteen mielestäni transihmisillä on ihan yhtä suuri tarve ja kyky kyseenalaistaa niitä, kuin cis-ihmisilläkin.

      Poista
  9. Lisääkin tulee mieleen...

    4) Terveyden arvostus. Musta on surullista, että ihmiset silpovat kehoaan, tervettä tuntemaan kykenevää kudosta mahtuakseen sukupuoliroolehin. Vastaavasti suhtaudun kriittisesti myös esim. vaginoplastiaan ja muuhun kosmeettiseen kirurgiaan, joka poistaa tervettä kudosta ja vaikuttaa esim. tuntoaistiin ja seksuaaliseen nautintoon.

    5) Suostumuksellisuuden arvostus. On ihan ok leikkiä "ollaan eri sukupuolta" -leikkiä, mutta ei ole ok pakottaa kaikkia ympärillä olevia sopeutumaan oman leikin sääntöhin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terveys on varmasti kaikille tärkeä. Onkin tehtävä pohdinta sen välillä, onko henkinen terveys ruumiillista terveyttä tärkeämpi vai toisin päin. Kaikille transihmisille ei myöskään ole mahdollista tehdä kaikkia niitä leikkauksia, joita he ehkä haluaisivat.

      Leikin säännöt -ilmaus tässä yhteydessä osoittaa mielestäni asenteesi tätä aihetta kohtaan.

      Poista

Kommentoi harkiten, kiitos!